'Black box' HEMA neemt de tijd voor nieuwe strategie

'Black box' HEMA neemt de tijd voor nieuwe strategie

Een deel van de obligatiehouders van HEMA is ontstemd over de radiostilte rond de winkelketen. Sinds de overname door Marcel Boekhoorn zou er te weinig informatie naar buiten worden gebracht over de nieuwe plannen en hoe die worden gefinancierd. Dat schrijft het FD op basis van anonieme investeerders en een rapport van onderzoeksbureau CreditSights.

Boekhoorn werd in oktober eigenaar van HEMA, waarbij hij een aandeelhouderslening van honderd miljoen euro van Lion Capital overnam en omzette in aandelen. Ook zou hij direct veertig miljoen aan vers kapitaal in de retailer hebben gestoken.

De obligatiehouders wachten nog op een bevestiging van deze financiering. Een telefonische toelichting bij de cijfers over het derde kwartaal, die tussen Kerst en oud en nieuw werden gepresenteerd, werd overgeslagen. ‘We moeten ons vastklampen aan de kruimels die ons werden aangeboden bij de persconferentie waarmee de overname in oktober vorig jaar werd aangekondigd om enig inzicht te krijgen in de plannen van de nieuwe eigenaar’, schrijven de analisten van CreditSights.

HEMA, dat voor 750 miljoen euro aan obligaties heeft uitstaan, zou in de loop van vorig jaar minder open zijn geworden. “Je wilt nooit in een black box beleggen, en dat wordt HEMA op deze manier wel een beetje”, aldus een professionele investeerder.

HEMA laat weten ‘de tijd te nemen om een nieuwe strategie uit te werken’. Dit voorjaar worden tijdens een investeerdersdag meer details met obligatiehouders gedeeld. Ook belooft de retailer bij de volgende cijferpublicaties weer een telefonische toelichting te geven.

Reacties 1


R.H. Koornstra 11 feb, 14:13

Het is duidelijk dat de HEMA niet alleen achter, maar ook voor de toonbank scherp moet veranderen. En dat betekent dat ook de obligatiehouders, waarvan vele natuurlijk ook franchiser zijn, méé moeten.
Het lijkt me een risicovolle operatie voor Boekhoorn, dus dat hij voorzichtig is met inzicht geven is wel te begrijpen. Maar hoe langer hij wacht met het geven van informatie, des te moeilijker wordt die klus, natuurlijk, want mensen gaan twijfelen.

En natuurlijk moet het hele bedrijf veel meer integreren met het internet: HEMA 3.0!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!