'Cadeaukaart moet waarde behouden bij faillissement'

'Cadeaukaart moet waarde behouden bij faillissement'

VVV Cards wil dat consumenten beter beschermd worden bij faillissementen van retailers. Cadeaukaarten verliezen nu vaak hun waarde, omdat ze binnen de boedel van de failliete winkel vallen.

De uitgever van de VVV Cadeaukaart wil dat de tegoeden buiten de boedel worden geplaatst. Er moet een stichting derdengelden verplicht worden gesteld om de uitstaande tegoeden daarin onder te brengen, vindt het bedrijf. Dit geldt al voor de VVV-bon en drie andere cadeaukaarten, maar voor alle andere cadeaukaarten niet.

Er komen volgens marketingmanager Raymond Smits van Waesberghe constant nieuwe cadeaukaarten op de markt. Jaarlijks gaan er (online) retailers die eigen cadeaukaarten uitgeven failliet. “Slechte publiciteit over het niet meer kunnen beschikken over het saldo bij faillissementen tast het vertrouwen van consumenten aan”, stelt hij.

Deze kwestie heeft volgens hem impact op ‘elke Nederlander’, aangezien er jaarlijks naar schatting zo’n 44 miljoen cadeaukaarten worden uitgegeven. Die vertegenwoordigen een waarde van zeker 1,1 miljard euro.

Ook het failliete Intertoys verstrekte eigen cadeaukaarten. De curatoren hebben besloten dat consumenten nog tot en met zondag de tijd hebben om die te verzilveren.

Reacties

Niet vreemd dat retailers hun eigen tegoedbon op de markt brengen. VVV cards accepteren is veel te duur voor het laaggeprijsde segment. Daarbij kan iedere retailer na een aantal jaar een bedrag aan het resultaat toevoegen van cards die nooit meer geincasseerd zullen worden. Het idee is leuk maar werkt dus alleen als het in de vorm van een non-profit stichting wordt gerund.

Geplaatst door Machiel R op 25 februari 2019 om 12:13

Laatste nieuws

RetailTrends