De ‘1+2 gratis’-actie van Albert Heijn is in strijd met de Belgische wetgeving. De Nederlandse supermarktketen heeft het verbod op verkopen met verlies geschonden, concludeert de Economische Inspectie.
Albert Heijn ging vorige maand van start met ‘de scherpste actie ooit in Vlaanderen’. Klanten kregen onder meer twee paprika’s, koffiekoeken, flessen wijn en zakken friet gratis als ze er één aanschaften.
De kortingsactie maakte de tongen flink los in België. ‘De Nederlandse multinational gebruikt deze destructieve strategie om zo snel als mogelijk marktaandeel te verwerven’, stelde Buurtsuper.be. De belangenorganisatie voor zelfstandige supermarkten van Unizo vroeg de inspectie een onderzoek in te stellen in het kader van het verbod op verkopen met verlies.
Wegconcurreren
De inspectie heeft op het hoofdkantoor van Albert Heijn in de boekhouding gekeken. Er wordt nog bekeken of de supermarktketen een schikkingsvoorstel krijgt of dat de zaak voor de rechter komt.
Minister Kris Peeters van Consumentenzaken heeft Albert Heijn daarnaast uitgenodigd voor overleg. “Lage prijzen zijn goed voor de consument, maar bij verkopen met verlies wordt normale concurrentie onmogelijk”, zegt hij tegenover Belgische media. “Grote spelers kunnen zo de kleintjes wegconcurreren en de markt domineren. Dat kunnen we niet toelaten.”
De bonusfolder van Albert Heijn in België
henri boesveld 5 mrt, 16:07
G Bosman 5 mrt, 11:53