Rituals verwacht dit jaar door te groeien tot zestig vestigingen in Frankrijk. De Nederlandse cosmeticaketen heeft er sinds de lancering in 2015 in totaal 39 winkels geopend.
Eigenaar Raymond Cloosterman liet bij de lancering weten in tien jaar tweehonderd winkels in Frankrijk te wilen te openen. Rituals heeft Frans dna – het concept is in Parijs bedacht – en past volgens hem daardoor goed in de Franse markt.
Het openen van een winkel in Frankrijk is drie tot vier keer duurder dan elders in Europa, zegt countrydirector Sandrine Mignaux tegenover Fashion Network. Daarom begon het merk klein, met vestigingen van ongeveer vijftig vierkante meter. De nieuwe winkels zijn met tachtig vierkante meter bijna twee keer zo groot.
In vier jaar tijd kan de Franse markt groter zijn de Duitse, die nu de grootste markt van Rituals is. Het doel is niet alleen om Rituals in Frankrijk uit te breiden, maar ook om een breder aanbod neer te zetten voor de klant met cosmetica, make-up, parfums, indoorkleding en thee. Naast de winkels is Rituals te vinden in zestig Sephora-vestigingen en diverse Franse warenhuizen.
Cloosterman richtte het cosmeticamerk op in 2000. Tegenwoordig is het merk in 27 landen vertegenwoordigd en heeft het 750 winkels. Honderd hiervan zijn vorig jaar geopend.
Griet Willems 25 mrt, 14:01