HEMA diep in het rood door waardeverlies

HEMA diep in het rood door waardeverlies

HEMA heeft vorig jaar afgesloten met een nettoverlies van 232,9 miljoen euro. Dat komt voor het overgrote deel door een afschrijving op de goodwill. Zonder die afboeking zou het nettoverlies beperkt zijn gebleven tot 6,6 miljoen euro, meldt de retailer woensdag bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers.

De afschrijving op de goodwill is grotendeels het gevolg van de verkoop vorig jaar. De winkelketen werd toen voor een fors lager bedrag verkocht aan Marcel Boekhoorn dan Lion Capital, dat HEMA in 2007 in handen kreeg, ervoor betaalde. De omzet van HEMA kwam uit op 1,27 miljard euro, een groei van 2,8 procent. De genormaliseerde ebitda liep terug van 123,7 naar 111,7 miljoen. HEMA laat weten het huidige jaar positief te zijn gestart, met groei van de vergelijkbare omzet.

HEMA kondigt aan voor het eerst in zijn geschiedenis producten via derden te gaan verkopen, zoals nationale en internationale retailers en online platforms. De retailer wil ‘altijd en overal beschikbaar zijn’ voor klanten en zo meer een internationaal merk dan een winkelbedrijf worden. Om die reden wordt in het buitenland ‘Amsterdam’ aan de merknaam toegevoegd.

HEMA had vorig jaar te maken met uitdagende omstandigheden, zoals de overgang naar een nieuw e-commerceplatform en distributiecentrum voor onlinebestellingen, zegt ceo Tjeerd Jegen. Daarnaast wijst hij op het aanhoudende warme weer. “Beide zaken waren belangrijke redenen voor de omzetvertraging die zich voordeed in 2018.” De omzetontwikkeling verbeterde in het vierde kwartaal en die trend zet zich ook in de eerste periode van het eerste kwartaal van 2019 voort, zegt hij. Daarnaast wijst hij erop dat, zonder de afschrijving op goodwill als gevolg van de verkoop, het nettoverlies bijna is weggewerkt. In 2017 stond HEMA nog bijna 31 miljoen in het rood.

Internationale groei
De retailer boekte in eigen land een omzet van 935,3 miljoen euro, vrijwel gelijk aan 2017. In Duitsland groeide HEMA met liefst 48 procent naar een omzet van 25,3 miljoen euro. Verder groeide de winkelketen met 11,5 procent in Frankrijk, waar de omzet op 121,9 miljoen euro uitkwam. België is nog altijd de tweede markt voor de retailer, met een omzet van 154,4 miljoen (4,1 procent groei).

HEMA opende vorig jaar 21 winkels in het buitenland. In Duitsland kwamen er negen vestigingen bij en in Frankrijk vier. Verder opende de winkelketen drie filialen in het Verenigd Koninkrijk, twee in Oostenrijk en één in Spanje. Daarnaast opende HEMA in samenwerking met haar franchisepartner Apparel Group een winkel in Abu Dhabi en een in Qatar.

HEMA zet onder zijn nieuwe eigenaar in op groei en reductie van de schulden. Boekhoorn heeft de financiële positie van HEMA al versterkt door een kapitaalstorting van 35,8 miljoen euro. 
 

Reacties 4


Rob Haren 12 apr, 16:07

Beste Seb
Hema heeft afgelopen jaar een rentelast van 55 miljoen euro... bij 5% betekend dit dat de schuldenlast 1 mlrd is????

Hema draait operationele verliezen dus zal de schuldenlast alleen maar toenemen.
Tuurlijk kunnen de bakkerijen worden verkocht voor 100mln maar dan heb je nog steeds 45 mln rentelasten en 900mln schuld.

Het is dus nooit mogelijk om de balans schoon te maken zonder een verschrikkelijk scenario dat ook deze retail icoon eerst failliet moet gaan.

De Nederlandse overheid zou veel meer moeten optreden tegen headfunds/investeerders... 1 gratis les... ze investeren namelijk niet maar zuigen je volledig leeg....

FNV/CNV laten het allemaal toe om vervolgens opkomend internet / warme zomers de schuld te geven.

Welke journalist word nu eens echt wakker en schrijft een goed stuk hoe deze investeerders Nederland retai kapot maken.

Ik zou pleiten voor hoge gevangenis straffen voor bestuurders die hier verantwoordelijk voor zijn.

Brrrrrr gruwel ervan


Seb Seb 11 apr, 11:35

Ik denk juist wel dat Boekhoorn van meerwaarde is voor HEMA, hij gaat met de bezem door de organisatie. Bekijkt welke activiteiten niet meer bij HEMA passen en zet vol in op verdere groei internationaal.

Op de lange termijn, wanneer de balans van HEMA schoon is en het weer winst maakt, hoop ik nog steeds dat het onderdak zal vinden bij Ahold Delhaize. De formule past perfect binnen deze groep. Het aandeel food kan bij HEMA, ook internationaal, forst omhoog. HEMA nonfood producten kunnen vervolgens accelereren via bijvoorbeeld Albert Heijn en Bol.com.


Rob Haren 10 apr, 17:42

Zo jammer dat ook dit keer iedereen zijn/haar ogen sluit voor wat er nu echt aan de hand. De heer Boekhoorn stort helemaal geen 35,8 miljoen zomaar in HEMA. HEMA is en blijft te zwaar gefinancieerd en zal ook de aankomende jaren het niet eenvoudig gaan krijgen. De enige weg hieruit is een versnelde groei qua vestigingen in Frankrijk/ Duitsland/ UK/ Spanje om zodoende ervoor te zorgen dat HEMA meer volume gaat doen en meer cashflow gaat realiseren... Boekhoorn is niet de aangewezen persoon dit dit gaan doen en er is maar 1 partij ( lees 3i) die een oorlogskas heeft die dit zou kunnen doen. Maar tja... Die zitten al in Action... Scenario 2 is de familie Blokker maar ook zij zullen het risico te lastig vinden... Dus dan kom ik met het beste scenario... Verkoop de bakkerijen en de 50 slechts draaiende winkels aan je franchisers.. Vervolgens laat je HEMA Ploffen, reorganiseer je de gehele winkelorganisatie met goedkopere jonge krachten en verplaats je het HK naar een goedkoop industrie terrein.. Ik geef je op een briefje dat dit scenario binnen nu en 3 jaar werkelijkheid zal zijn... Brrrrrrrrr ik krijg er rillingen van .


Sascha Leuftink 10 apr, 16:15

Goede moves: inzetten op merk en daarmee overschakelen naar selectieve distributie alsmede de toevoeging 'Amsterdam' voor internationale positionering (country of origin effect)!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!