HEMA heeft vorig jaar afgesloten met een nettoverlies van 232,9 miljoen euro. Dat komt voor het overgrote deel door een afschrijving op de goodwill. Zonder die afboeking zou het nettoverlies beperkt zijn gebleven tot 6,6 miljoen euro, meldt de retailer woensdag bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers.
De afschrijving op de goodwill is grotendeels het gevolg van de verkoop vorig jaar. De winkelketen werd toen voor een fors lager bedrag verkocht aan Marcel Boekhoorn dan Lion Capital, dat HEMA in 2007 in handen kreeg, ervoor betaalde. De omzet van HEMA kwam uit op 1,27 miljard euro, een groei van 2,8 procent. De genormaliseerde ebitda liep terug van 123,7 naar 111,7 miljoen. HEMA laat weten het huidige jaar positief te zijn gestart, met groei van de vergelijkbare omzet.
HEMA kondigt aan voor het eerst in zijn geschiedenis producten via derden te gaan verkopen, zoals nationale en internationale retailers en online platforms. De retailer wil ‘altijd en overal beschikbaar zijn’ voor klanten en zo meer een internationaal merk dan een winkelbedrijf worden. Om die reden wordt in het buitenland ‘Amsterdam’ aan de merknaam toegevoegd.
HEMA had vorig jaar te maken met uitdagende omstandigheden, zoals de overgang naar een nieuw e-commerceplatform en distributiecentrum voor onlinebestellingen, zegt ceo Tjeerd Jegen. Daarnaast wijst hij op het aanhoudende warme weer. “Beide zaken waren belangrijke redenen voor de omzetvertraging die zich voordeed in 2018.” De omzetontwikkeling verbeterde in het vierde kwartaal en die trend zet zich ook in de eerste periode van het eerste kwartaal van 2019 voort, zegt hij. Daarnaast wijst hij erop dat, zonder de afschrijving op goodwill als gevolg van de verkoop, het nettoverlies bijna is weggewerkt. In 2017 stond HEMA nog bijna 31 miljoen in het rood.
Internationale groei
De retailer boekte in eigen land een omzet van 935,3 miljoen euro, vrijwel gelijk aan 2017. In Duitsland groeide HEMA met liefst 48 procent naar een omzet van 25,3 miljoen euro. Verder groeide de winkelketen met 11,5 procent in Frankrijk, waar de omzet op 121,9 miljoen euro uitkwam. België is nog altijd de tweede markt voor de retailer, met een omzet van 154,4 miljoen (4,1 procent groei).
HEMA opende vorig jaar 21 winkels in het buitenland. In Duitsland kwamen er negen vestigingen bij en in Frankrijk vier. Verder opende de winkelketen drie filialen in het Verenigd Koninkrijk, twee in Oostenrijk en één in Spanje. Daarnaast opende HEMA in samenwerking met haar franchisepartner Apparel Group een winkel in Abu Dhabi en een in Qatar.
HEMA zet onder zijn nieuwe eigenaar in op groei en reductie van de schulden. Boekhoorn heeft de financiële positie van HEMA al versterkt door een kapitaalstorting van 35,8 miljoen euro.
Rob Haren 12 apr, 16:07
Seb Seb 11 apr, 11:35
Rob Haren 10 apr, 17:42
Sascha Leuftink 10 apr, 16:15