In Nederland belandt jaarlijks zo’n 1,5 miljoen kilo kauwgom op straat. Na de sigaret is het het product dat onze straten het meest vervuilt. Het duurt wel 25 jaar voordat kauwgom volledig is afgebroken en als het op straat ligt, is het slecht voor dieren en ons water. Publicis Groupe bedacht daar wat op en ontwierp de Gumshoe, een schoen waarvan de zolen gemaakt zijn van kauwgom. Mischa Schreuder, creatief directeur, vertelt over deze bijzondere schoenen op het RetailTrends-event Changemakers in Retail.
“Kauwgom, daar zie je eigenlijk niet echt het probleem van in, want je ziet het op straat liggen en denkt dat het vanzelf wel weggaat’”, vertelt Schreuder. Het tegendeel is waar. Iedereen betaalt er met zijn belastinggeld aan mee om de straten te ontdoen van kauwgom. Publicis Groupe wilde wat doen aan het probleem en ontdekte dat kauwgom gemaakt is van een rubberplant. Het proces van rubberplant naar kauwgom kun je omdraaien en dan kun je van gebruikte kauwgom weer rubber maken. De kauwgom die van de straten in Amsterdam werd geschraapt, werd ingezameld en het merk Explicit Wear heeft vervolgens het proces van rubber naar schoenzool verder in werking gezet.
“In eerste instantie wilden we de zolen van honderd procent kauwgom maken, maar dat ging niet omdat het anders te snel zou slijten.” Daarom werden er natuurlijke slijtkorrels aan de zolen toegevoegd. Voor een paar Gumshoes zijn ongeveer honderd kauwgompjes nodig. En omdat de kauwgom voor de eerste oplage uit Amsterdam kwam, is de plattegrond van het Amsterdamse stadscentrum in de zool gegraveerd. Die oplage verscheen in de kleuren roze en rood met zwart, de kleuren van de Nederlandse hoofdstad. “De volgende collectie komt in onder meer knalblauw, - groen en -oranje. Schoenen met een verhaal mogen opvallen”, stelt Schreuder. Dat is niet het enige dat verandert aan de volgende oplage, ook wordt het leer van de volgende schoenen gemaakt van gerecycled vissenleer. Dan bestaat de schoen voor honderd procent uit gerecycled materiaal. “Wil je sustainable zijn, dan moet je dat van A tot Z zijn.”
Uitbreiden
Eerst werd Gumshoe samen met de gemeente Amsterdam geproduceerd, maar nu hebben ook universiteiten van Groningen en Eindhoven zich aangesloten. Ook zijn er ideeën om uit te breiden naar Londen en Berlijn. “Als je het doet moet je het wel goed doen. De kauwgom moet echt van die stad komen en de bakjes moeten daar worden opgehangen.” Van elke stad een nieuwe plattegrond voor de zool maken, daar twijfelt Schreuder nog over. De twijfel zit vooral in het ontwerpen van een mal voor de zool. Als je dat voor elke stad opnieuw moet doen, komt er ook veel afval bij kijken. “Dat vinden we niet passen bij wat we doen. We kunnen ook een neutrale zool ontwerpen die we dan voor meerdere steden kunnen gebruiken.”
Omdat het zand halen uit de kauwgom die van de straat komt veel tijd en geld kost, is er een alternatief bedacht. Van kauwgom zijn bakjes gemaakt die Publicis Groupe bij hogescholen heeft opgehangen, daar kan de kauwgom in verzameld worden. Artiesten hebben muurschilderingen gemaakt die bij de bakjes gehangen worden. “Denk aan Marilyn Monroe die een bubblegum blaast”, neemt Schreuder als voorbeeld. “We hebben ze ook van Audrey Hepburn en bekende Nederlanders.” Kauwgomproducent Sportlife betaalt de bakjes. “Dus uiteindelijk heb je een heel nieuw schoonmaaksysteem dat uiteindelijk betaald wordt door een leverancier die kauwgom maakt en zelf zijn eigen spullen opruimt. Zo hebben we het nooit getimed en gepland, maar zo is het gelopen door alle pr die we hebben gekregen.”
De samenwerking met de hogescholen is bewust gekozen. Met de schoenen wil Publicis Groupe bewustzijn creëren onder jongeren. “Je kunt met de hoeveelheid kauwgom die jaarlijks op straat wordt gegooid de Arena vullen. Als er meer kauwgom verzameld wordt, meer scholen aan dit project meedoen en dat jongeren over het weggooien van kauwgom an sich na gaan denken, dan denk ik dat je een verschuiving teweeg kunt brengen.”
In het meinummer gaan we aan de hand van elf getallen in op de impact die Gumshoe al heeft gerealiseerd. Klik hier om het magazine digitaal te lezen. Nog geen member? Ontdek de mogelijkheden voor een membership van RetailTrends
Heb jij al tickets voor Changemakers in Retail – The business case for sustainability?
Laat je tijdens het event (23 mei, Utrecht) informeren over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken door mondiale koplopers en innovators. Een greep uit wat je kunt verwachten:
- Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers;
- Generatie Z over de Duurzame revolutie;
- Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie;
- De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar;
- Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal;
En meer! Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.
Reacties 0