Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: marketplaces als onderdeel van het businessmodel van retailers.
Een groter assortiment, uitbreiding naar nieuwe categorieën en een grotere klantloyaliteit waren voor Kruidvat redenen om een marketplace met babyproducten te openen. Op dat platform bieden derden hun kinderwagens, autostoeltjes en ledikantjes aan. “Wanneer je een kind krijgt moet je best veel aanschaffen: van een babybed tot rompertjes”, aldus Roland van den Berg, online business director bij moederbedrijf A.S. Watson Benelux bij de lancering eind 2023. “Op deze manier kunnen we voor onze klanten een relevant assortiment toevoegen dat ze nu niet in de winkels kunnen verkrijgen, maar via Kruidvat Marketplace wel.”
De marktplaats is onderdeel van de webshop en kent dezelfde winkelbeleving als de onlineomgeving van de drogisterijketen. De fulfilment...
Wat gebeurde er afgelopen jaar in retailland? RetailTrends blikt terug op 2024, aan de hand van een aantal hoofdpunten. Vandaag: marketplaces als onderdeel van het businessmodel van retailers.
Een groter assortiment, uitbreiding naar nieuwe categorieën en een grotere klantloyaliteit waren voor Kruidvat redenen om een marketplace met babyproducten te openen. Op dat platform bieden derden hun kinderwagens, autostoeltjes en ledikantjes aan. “Wanneer je een kind krijgt moet je best veel aanschaffen: van een babybed tot rompertjes”, aldus Roland van den Berg, online business director bij moederbedrijf A.S. Watson Benelux bij de lancering eind 2023. “Op deze manier kunnen we voor onze klanten een relevant assortiment toevoegen dat ze nu niet in de winkels kunnen verkrijgen, maar via Kruidvat Marketplace wel.”
De marktplaats is onderdeel van de webshop en kent dezelfde winkelbeleving als de onlineomgeving van de drogisterijketen. De fulfilment wordt gedaan door de marktplaatspartners.
Echt nieuw is zo’n marketplace niet. Al een jaar vóór Kruidvat kwam de Britse zusterformule Superdrug met een verkoopplatform voor derden. En dat het model interessant is voor de doe-het-zelfcategorie laat Praxis zien, dat eveneens in 2023 met een marktplaats kwam.
Amazon was de eerste marketplace
Voor de liefhebbers van retailhistorie onder ons: Amazon was in 2000 de eerste onlineretailer die zijn poorten opende voor andere verkopers. Een kwart eeuw later verdient het bedrijf meer aan zijn diensten dan aan producten. Verkoopcommissies, de reclame die verkopers moeten maken om top-of-mind te blijven op het platform en logistieke diensten blijken effectieve omzetmotoren.
Opvallend is dat de (on)mogelijkheden van het platformmodel afgelopen jaar onder een vergrootglas lagen. “Wij verwachten dat 50 procent van de e-commerce-omzet verplaatst naar marketplaces”, zei ceo Remko Rijnders bij de lancering van MediaMarkts marktplaats in de Benelux in maart. Moederbedrijf Ceconomy rekent erop dat de marktplaats in 2027 goed is voor 750 miljoen euro omzet.
Ook ANWB komt ‘niet voor niets’ met een marktplaats. De organisatie werkt vanuit een commissiemodel met partners, vertelt directeur Jan Willem Juffer van ANWB Retail aan RetailTrends. De verkooppartners bieden in de online-omgeving onder andere reisaccessoires, autostoeltjes en kleding aan. “Je kunt aan ANWB alles vragen, maar we bieden minder aan dan waar we service op bieden. Daar kunnen we met de marketplace uiteindelijk aan bijdragen. Het is een gemaksmodel voor de klant en tegelijkertijd levert dat ons natuurlijk wat op.”
Retailers kijken naar de mogelijkheden van de platformeconomie, zegt platformdeskundige Martijn Arets over de ontwikkelingen. De stap van retailers als Kruidvat en MediaMarkt is volgens hem een logische. “De marktplaatsen worden gebruikt om het assortiment uit te breiden. Hierbij komt wel de eeuwige balanceeract om de hoek kijken: enerzijds zijn ze zelf de winkelaanbieders, anderzijds proberen ze ook spullen van anderen te verkopen.”
Kwaliteit van partnerverkopers
Zowel Kruidvat, MediaMarkt als ANWB zegt scherp te letten op de kwaliteit van de partnerverkoop. “Wij hebben een standaard en als je daar niet aan voldoet, willen we het product niet aanbieden. Dat heeft te maken met het binden van de klant als MediaMarkt-klant”, zegt ceo Rijnders daarover. “We maken de leveranciers duidelijk dat het hun verantwoordelijkheid is dat alles goed gaat. En als MediaMarkt zien we daar dan ook op toe.”
Tekst loopt door onder de afbeelding.
Kruidvat lanceerde zijn marketplace voor babyproducten een jaar geleden.
Voor de verkopende partijen is een samenwerking met een platform interessant om op een laagdrempelige manier zichtbaar te zijn voor een grote groep consumenten. Een nadeel is de commissie. Arets: “Die kan in sommige gevallen gelijk staan aan de winstmarge. Economisch gezien is dat dus veel minder interessant.”
Voor een bekende retailer is een samenwerking met een platform volgens hem daarnaast minder voor de hand liggend. “De vraag is: wat is de toegevoegde waarde? Zeker in het geval van grote, bekende partijen. Die hebben zelf ook al kanalen om die klanten te bereiken.”
C&A, IKEA en Nike stopten
C&A trok dit jaar de stekker uit de samenwerking met Zalando, Wehkamp en Amazon. De resultaten waren ‘niet bevredigend’. De kledingketen richt zich liever op de groei van de eigen digitale kanalen.
IKEA en Nike stopten al eerder hun samenwerkingen met het Amazon-platform. Dat kunnen ze doen omdat hun d2c-strategie op orde is, stelt Evert Hemelaar, countrymanager Benelux van Scayle, in een blog. ‘Zij spreken een groot publiek aan en kunnen wegblijven van (andere) marktplaatsen. Daardoor leveren ze het minst in voor wat betreft marges.’
Voor kleinere merken is het een stuk lastiger om de marktplaatsen te negeren. ‘Marktplaatsen bieden toegang tot een enorme afzetmarkt met veel potentiële klanten. Bovendien zijn marktplaatsen goed in te zetten om snel overtollige voorraad kwijt te raken.’
'Als je het maar regelt'
Een platform is voor third-partysellers 1 van de vele opties om consumenten te strikken, zegt Arets. “Het maakt de klant niet uit hoe je het regelt, als je het maar regelt.” Uiteindelijk gaat het erom dat retailers inspelen op de klantbehoefte en dat op de best mogelijke manier organiseren.
Marketplace-eigenaren hebben in dit model de overhand. Zij leggen de spelregels voor de verkoopomgeving vast, diversifiëren hun inkomstenbronnen met de marktplaats en worden minder afhankelijk van de eigen productverkopen, analyseert RetailTrends-columnist Arjan van Oosterhout. ‘De bedrijven maken gebruik van hun schaal (infrastructuur, bereik) om hun services efficiënt aan te bieden, waarmee ze hun eigen winstgevendheid verder verbeteren. Door zowel consumenten als marktpartijen aan zich te binden, versterken ze hun concurrentiepositie en hun plek in het ecosysteem.’
Uiteindelijk maakt dat de eigenaar van de marketplace spekkoper, terwijl de wederverkoper een graantje meepikt.