Modeconcerns H&M en Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara en Bershka, verschuiven focus van fysieke winkels naar online. Beide organisaties zien het positieve resultaat van de sluitingen van meer fysieke winkels en het investeren in onlineverkoop. Zo blijkt uit een bericht van Fortune.

H&M, het moederbedrijf van H&M, Monki en Weekday, kampte anderhalf jaar geleden met tegenvallende resultaten. Een ommekeer vond plaats nadat er onder meer 140 winkels het afgelopen jaar dichtgingen. Daarnaast ging van de geplande 170 openingen er uiteindelijk maar 130 door.

Inditex, met onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear in zijn portefeuille, worstelde met vergelijkbare problemen. Het Spaanse bedrijf gooide het over dezelfde boeg als H&M en deed afgelopen jaar 355 winkels op slot: 76 procent meer dan eigenlijk was gepland. Het sluiten van nog eens 250 winkels staat nog op de planning, al komen er waarschijnlijk ook weer driehonderd nieuwe winkels bij. 

Beide modeconcerns zeggen dit jaar verder in te zetten op hun onlineactiviteiten. Zo belooft H&M ‘een grote upgrade’ door te voeren aan zijn webshop, waarbij de modeketen onder meer doelt op verbetering van de navigatiefunctie en snellere leveringstijden. Inditex vergrootte onlangs zijn onlineactiviteiten, door webwinkels in onder meer Saoedi-Arabië, Marokko en Indonesië te openen.