H&M en Zara sluiten winkels voor online boost

H&M en Zara sluiten winkels voor online boost

Modeconcerns H&M en Inditex, het moederbedrijf van onder meer Zara en Bershka, verschuiven focus van fysieke winkels naar online. Beide organisaties zien het positieve resultaat van de sluitingen van meer fysieke winkels en het investeren in onlineverkoop. Zo blijkt uit een bericht van Fortune.

H&M, het moederbedrijf van H&M, Monki en Weekday, kampte anderhalf jaar geleden met tegenvallende resultaten. Een ommekeer vond plaats nadat er onder meer 140 winkels het afgelopen jaar dichtgingen. Daarnaast ging van de geplande 170 openingen er uiteindelijk maar 130 door.

Inditex, met onder meer Zara, Bershka en Pull & Bear in zijn portefeuille, worstelde met vergelijkbare problemen. Het Spaanse bedrijf gooide het over dezelfde boeg als H&M en deed afgelopen jaar 355 winkels op slot: 76 procent meer dan eigenlijk was gepland. Het sluiten van nog eens 250 winkels staat nog op de planning, al komen er waarschijnlijk ook weer driehonderd nieuwe winkels bij. 

Beide modeconcerns zeggen dit jaar verder in te zetten op hun onlineactiviteiten. Zo belooft H&M ‘een grote upgrade’ door te voeren aan zijn webshop, waarbij de modeketen onder meer doelt op verbetering van de navigatiefunctie en snellere leveringstijden. Inditex vergrootte onlangs zijn onlineactiviteiten, door webwinkels in onder meer Saoedi-Arabië, Marokko en Indonesië te openen.  
 

Reacties 3


Hans van Tellingen 13 aug, 11:49

Het bericht moet luiden: H&M en Zara sluiten winkels op minder goede plekken en OPENEN WINKELS OP SUCCESVOLLE PLEKKEN. Uiteindelijk resulteren er waarschijnlijk méér vierkante meters verkoopruimte. Online is prima, zolang klanten maar BETALEN voor bezorging of het gratis komen halen in de winkel (zodat er een LANGE kassabon resulteert).


Serge Van der poorten 13 aug, 21:52

Inderdaad Hans. Toplocaties worden steeds belangrijker. Mag ik hieruit concluderen dat grote steden steeds groter worden en kleine steden steeds kleiner? Wij zien dit hier vooral in Vlaanderen. Steden zoals Gent doen het goed maar lager in de provincie oost Vlaanderen wordt het een rampscenario....s


Glenn De Haan 14 aug, 20:26

Wat flauw Hans dit is gewoon marketing zoals we het kennen. Elke consument is zelf verantwoordelijk voor wat hij/zij koopt. Het feit dat er nog zoveel fysieke winkels bestaan verbaasd me eerlijk gezegd. En natuurlijk gaat alles naar de grote steden. Want daar is waar de meeste mensen naar toe gaan. En anders kopen we het wel online omdat het MAKKELIJK is. Ik snap het probleem niet. En de kosten die je voor de bezorging maakt, heb je die zelf ook niet als je de auto pakt en naar de winkel toe rijd? Ik vind het logisch.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!