Om gek van te worden die rázendsnelle veranderingen

Koop je vandaag een fraai sukje software voor je winkelnering, lees je een dag later dat er een nóg fraaier stukje software op de markt komt. Om gek van te worden, vindt columnist Hans Verstraaten. 

Door Hans Verstraaten
Hoofdredacteur RetailTrends

Ik ga ook maar eens in de retailtoekomst kijken. Over tien, vijftien jaar...

Ho, wacht! Ik lees overal dat de veranderingen in de retailbranche momenteel niet meer bij te benen zijn. Ja, koop vandaag een fraai stukje software voor uw winkelnering en u leest morgen dat er nog een fraaier stukje software voor uw winkelnering op de markt komt en ook nog goedkoper. Om gek van te worden. 

Knettergek
Dat is – leuk bruggetje – mijn eerste voorspelling: niet de komende jaren maar reeds de komende maanden al zullen er massa’s retailers gek worden van al die rázendsnelle veranderingen. Ze zijn te herkennen aan een glazige blik in de ogen en de roep om hun moeder en het waanzinnig schreeuwen van hun nieuwe mantra: ‘Stop al die software! Stop er alsjeblieft mee!’. In een moeite door voorspel ik dat deze retailers steun zullen krijgen van coaches die zeggen gespecialiseerd te zijn in gek geworden retailers.  

Het is wat, al die rázendsnelle veranderingen in de retail. Heeft u net zo’n pashokje aangeschaft met een sprekende spiegel, komt uit de VS het bericht overgewaaid dat die trend alweer hopeloos ouderwets is. Ja, bluetooth beacons moet u hebben, tientallen bluetooth beacons. U googelt: ‘Wat zijn bluetooth beacons?’ en u leest en leest maar begrijpt er niets van. En dan komt u uren later ook nog dit bericht tegen: ‘Bluetooth beacons waren een tijdje populair en wel in de eerste drie weken van maart 2019.’ Maar: u heeft ze al besteld! 

Bestellen maar
Ja, zover is het al gekomen: voortdurend bestelt u software zonder ook maar enig idee te hebben wat die software met uw omzet doet. Dagelijks vraagt u aan uw IT-mensen: ‘En? Is er nog wat nieuws?’ Uw IT-mensen: ‘Flexa G5 komt nu op de markt en daar moeten we rázendsnel bij zijn vanwege de ultraconnectie-input-app en de XSD-functies die het proces integraal én intrinsiek kunnen overzien en daaraan gekoppeld de SITA-functie die alle functies connectiveert middels een ultra-GHR-programma.’ Ten einde raad zegt u maar: ‘Klinkt goed, jongens, klinkt goed.’

Razendsnel daalt ook de leeftijd van influencers op Instagram. De tienjarige Jenny McCarthy (veertien miljoen volgers) prijst lippenstiften aan van L’Oréal voor drie ton per maand. Haar zusje Caroline (7) begint binnenkort een blog over lingerie, gesponsord door Victoria’s Secret.

Sneller
Thuisbezorgen, dat gaat ook steeds rázendsneller. Binnen een uur thuisbezorgd wordt nu al langzaam gevonden. Binnen een half uur wordt steeds meer de norm. Een beetje consument stuurt de bestelling binnen een half uur weer terug en zo kan een pakketje op een en dezelfde dag een stuk of vijftien keer thuisbezorgd worden en weer geretourneerd. Welk businessmodel hier achter zit is niet bekend.

7G
5G komt eraan en dit rázendsnelle netwerk gaat alles maar dan ook alles in de retail veranderen.  Nee hoor. Want weet u wat? 5G komt helemaal niet. Nee, we stappen meteen over op 6G, nog vele malen rázendsneller dan 5G. Ja, 6G kan in 0,0096 seconden twee miljard klantgegevens verzamelen! Twee miljard klantgegevens, daar kunt u wel wat mee, toch? 7G wordt eind december verwacht.

Bron: RetailTrends 9

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen