Groothandel Schuitema gaat aan de kartelautoriteit NMa vragen wat de grenzen zijn voor het doen van overnames. Daarmee lijkt het bedrijf zich op te maken voor de onderhandelingen met Laurus over de overname van de formules Edah en Konmar, of delen daarvan. Schuitema is voor 73 procent eigendom van Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn. Probleem voor Schuitema is dat het NMa bij het beoordelen van de markt, de marktaandelen van Albert Heijn en Schuitema bij elkaar optelt. Samen zijn de bedrijven goed voor 41 procent van de markt.
Eerder kwam ABN Amro-analist Frederic van Daele met de voorspelling dat Ahold ‘zijn belang in Schuitema verkoopt. Er is geen reden om eraan vast te houden, omdat de synergievoordelen beperkt zijn en omdat Schuitema dankzij de herpositionering van AH niet meer nodig is als buffer. AH kan daardoor ook verder groeien’.
Schuitema wil meer ruimte
Gepubliceerd op 3 februari 2006 om 00:00
Reacties 0