'HEMA zette minder personeel in om kosten te drukken'

'HEMA zette minder personeel in om kosten te drukken'

HEMA roosterde in juli en augustus minder personeel in om de kwartaalcijfers op te poetsen. Dat blijkt uit onderzoek van Trouw.

"We geven meer uit aan salariskosten dan dat de omzet stijgt", schrijft een regiomanager in het zuiden van het land in een e-mail aan vijftig filiaalmanagers. Volgens Trouw zeggen ingewijden dat alle Nederlandse filialen deze opdracht hebben gekregen. In een reactie stelt topman Tjeerd Jegen dat detailhandelketens dit soort maatregelen soms nemen om bepaalde doelstellingen te halen: "Dat is doodnormaal en van alle tijden". Maar volgens kenners van de markt gaat het om een 'agressieve ingreep'. Voormalig HEMA-directielid Ton van Eijk: "Dit lijkt op paniekvoetbal om de cijfers alsnog bij te kleuren."

Begin deze maand bleek dat HEMA een nettoverlies boekte van 14,1 miljoen euro. De netto-omzet steeg in het tweede kwartaal met 3,5 procent tot 296,4 miljoen euro. HEMA kwam een jaar geleden in handen van ondernemer Marcel Boekhoorn, die het bedrijf overnam van het Britse Lion Capital. Boekhoorn beloofde een betere toekomst voor de retailer, dat al sinds 2007 rode cijfers schrijft door de schuldenlast van 750 miljoen euro waarmee de Britse investeerder de winkelketen opzadelde.

In het buitenland breidt HEMA flink uit, onder meer in het Midden-Oosten. Ook liggen sinds kort HEMA-artikelen in Franprix-supermarkten in de regio Parijs en worden ze in de VS online verkocht via Walmart. Verder probeert Boekhoorn de bakkerijen te verkopen.

Reacties 2


Hans Bonefaas 14 okt, 22:59

Een betere oplossing is om er voor te zorgen dat de vulgraad geoptimaliseerd wordt. Het is echt schrikbarend hoe veel artikelen niet leverbaar zijn. Zaterdag was ik nog in de hema en dacht dat ze gingen sluiten? Wat een omzet lopen ze mis. Dus regiomanager ga daar eens wat aan doen!


E Verbruggen 15 okt, 17:18

nee, zo willen mensen nog wel in toch al weg rottende retail komen werken. Helaas is HEMA niet de enige die zo met zn personeel omgaat. En dan wel enthousiasme, loyaliteit en klantvriendelijkheid eisen. Wordt hoog tijd dat de verouderde top in de retail wakker wordt en daadwerkelijk durt te veranderen en dus plaats maakt voor de nieuwe generatie met ballen. Want als je nu door de steden loopt zie je maar weinig verschil met 20 jaar geleden.....en ow ow ow wat vinden ze dat ze innoverend zijn.....

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!