Door andere partijen HEMA-winkels te laten openen in het buitenland kan de retailer vele miljoenen euro’s besparen. Dat geld wordt ingezet om de Nederlandse winkels op te frissen, zegt ceo Tjeerd Jegen in NRC.
HEMA heeft het plan van vorig jaar om tientallen eigen filialen over de grens te openen helemaal laten varen. Een winkel in Parijs openen kost vijfhonderdduizend euro, noemt hij als voorbeeld. Door anderen die vestigingen te laten openen scheelt dat ‘tien tot vijftien miljoen euro’, waarmee onder meer de Nederlandse winkels en restaurants worden vernieuwd. “Dat kost natuurlijk veel geld en je kunt niet álles.”
HEMA werkt in Parijs samen met supermarktketen Franprix als onderdeel van zijn ontwikkeling naar internationaal merk. Dat soort ingrepen worden pas over een tijd zichtbaar in de resultaten, zegt Jegen. Zo gaat het bij de Franse samenwerking in eerste instantie om vijftien winkels. “Heel leuk, maar het resultaat is natuurlijk 0,0.” Pas bij uitrol naar drie- of vierhonderd winkels volgend jaar wordt het effect wel zichtbaar.
De omzet van HEMA zit al enige tijd in de lift, maar er worden nog wel rode cijfers geschreven. Uit onderzoek van Trouw bleek deze week dat de retailer in de zomer minder personeel inroosterde om de cijfers op te poetsen.
Reinder Koornstra 17 okt, 15:16