Aantal pakketten PostNL groeit minder hard dan gedacht

Aantal pakketten PostNL groeit minder hard dan gedacht

Het aantal verwerkte pakketten door PostNL is minder hard gegroeid van verwacht. Het afgelopen kwartaal bedroeg de groei elf procent, waar eerder rekening was gehouden met circa vijftien procent, meldt de Financiële Telegraaf.

Topvrouw Herna Verhagen van PostNL meldt dat er sprake is van een tijdelijke dip. “We gaan er voor volgend jaar vanuit dat dat de groei weer veertien procent  bedraagt,” stelt zij. De pakketmarkt moet in de toekomst zorgen van een stabiele inkomstenstroom bij het postbedrijf. Een reden dat dit nu nog niet het geval is, is onder meer dat PostNL, ook na de overname van postbedrijf Sandd, nog te maken heeft met vijf concurrenten op de markt: DHL, UPS, DPD, GLS en TNT. De omzet groeit minder hard dan het aantal pakketten.

PostNL maakte deze week bekend dat het tarief van het versturen van pakketten volgend jaar omhooggaat van 6,95 naar 7,25 euro: een stijging van 4,3 procent. Het is de eerste stijging in vijfenhalf jaar. Het postbedrijf wijst er onder meer op dat de kosten door de inflatie de afgelopen jaren zijn gestegen, maar dat het tarief niet is veranderd. PostNL meldde daarnaast vorige maand dat het voortaan geen tweede bezorgpoging meer doet. Is de klant bij de eerste bezorgpoging niet thuis, dan gaat het pakje direct naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt.
 

Reacties 5


Geld wolf Wallstreet 10 nov, 14:56

Ga geld vragen aan de PostNL bezorger als hij het pakketje van de buren wil dumpen als zij niet thuis zijn. Ben dan in principe het het afhaalpunt van postnl


Jaap Aap 6 nov, 21:28

30 cent per pakket opslag is voor de bezorgers neem ik aan???? Daarmee hou je bezorgers tevreden. Hoeven ze niet zoveel te haasten om een minimumloon binnen te harken! Zijn klanten ook meer tevreden. Lijkt mij win-win. Maar helaas. Ik denk dat het naar de aandeelhouders zal gaan.


Jean Cox 6 nov, 18:29

De meesten onder ons willen, net als de leerkrachten en verpleegkundigen, willen meer verdienen. Het Rijk en het bedrijfsleven mogen al die loonsverhogingen bekostigen. Ik heb hier niets op tegen, aangezien ook alles een stuk duurder is geworden. Postnl mag dus wat mij betreft ook meer vragen voor een postzegel. Trouwens, de service van Postnl is super! Veel mensen klagen om te klagen. Zielig...


Horse Cockie 6 nov, 16:41

Wel humor. Onderaan dit bericht dat schattige DHL advertentiebalkje. Voor als je zeker wilt weten dat het niet aankomt.


Reinder Koornstra 5 nov, 13:33

Omzet valt tegen, dus:
—prijzen omhoog
—service minder
Ik weet niet welk Marketingboek Erna Verhagen heeft gelezen, maar deze logica ben ík nog nergens tegengekomen. En dát in een competitieve markt!
Je kunt overheidsbedrijven privatiseren, maar de neiging om je kosten door te berekenen aan je klanten is onbedwingbaar aanwezig!
Alsof klanten zich voor jouw kosten interesseren!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!