Het aantal verwerkte pakketten door PostNL is minder hard gegroeid van verwacht. Het afgelopen kwartaal bedroeg de groei elf procent, waar eerder rekening was gehouden met circa vijftien procent, meldt de Financiële Telegraaf.

Topvrouw Herna Verhagen van PostNL meldt dat er sprake is van een tijdelijke dip. “We gaan er voor volgend jaar vanuit dat dat de groei weer veertien procent  bedraagt,” stelt zij. De pakketmarkt moet in de toekomst zorgen van een stabiele inkomstenstroom bij het postbedrijf. Een reden dat dit nu nog niet het geval is, is onder meer dat PostNL, ook na de overname van postbedrijf Sandd, nog te maken heeft met vijf concurrenten op de markt: DHL, UPS, DPD, GLS en TNT. De omzet groeit minder hard dan het aantal pakketten.

PostNL maakte deze week bekend dat het tarief van het versturen van pakketten volgend jaar omhooggaat van 6,95 naar 7,25 euro: een stijging van 4,3 procent. Het is de eerste stijging in vijfenhalf jaar. Het postbedrijf wijst er onder meer op dat de kosten door de inflatie de afgelopen jaren zijn gestegen, maar dat het tarief niet is veranderd. PostNL meldde daarnaast vorige maand dat het voortaan geen tweede bezorgpoging meer doet. Is de klant bij de eerste bezorgpoging niet thuis, dan gaat het pakje direct naar het dichtstbijzijnde afhaalpunt.