‘Wellness’, het bekt lekker maar niemand lijkt te weten wat het precies betekent. Sommige zien het als een begrip dat staat voor een gezonde levensstijl in de meest brede zin van het woord, waarbij regelmatig bewegen, verstandig eten en ontspanning hoort.
De breedte van het begrip kwam goed tot uiting op de Duits-Nederlandse beurs Well-Fit. Van verstelbare bedden tot kunstnagels, alles wat de intentie heeft je bruiner, beter of aantrekkelijker te maken valt volgens de exposanten onder het begrip ‘wellness’. De brede interpretatie van het begrip is meteen ook een gevaar en wellness dreigt nu al onder zijn eigen gewicht te bezwijken. Het wachten is dan ook op de Nederlandse oplossing bij wildgroei: het keurmerk.
Ook bij multinationals is het begrip wellness goed ontvangen. McDonald’s doet aan wellness door zeer uitgebreide voorlichting te geven over de samenstelling van hun snacks. Philips spant de kroon en heeft wellness uitgeroepen tot speerpunt. “De vergrijzing en stijgende kosten van de gezondheidszorg maken wellness tot een megatrend. Philips wil daarbinnen een leidende partij worden”, aldus Lois Fisher van Philips Consumer Health.
Opkomende wellness
Gepubliceerd op 6 februari 2006 om 00:00
Reacties 0