De overname van C1000 door Jumbo werd Colette Cloosterman-van Eerd niet direct in dank afgenomen. Tijdens een presentatie voor vijfhonderd filiaalhouders kreeg ze met veel tegenstand te maken, vertelt ze in het novembernummer van RetailTrends. “Kort en goed: ik kreeg nog net geen tomaten naar mijn hoofd geslingerd.”
Cloosterman-van Eerd stond naar eigen zeggen ‘te ratelen over synergievoordelen, het succes van onze formule, de onderzoeken die wij hadden gedaan, welke elementen van onze bedrijfsvoering ze zouden kunnen implementeren en welke C1000-hits wij zouden kunnen overnemen’. Onder de franchisenemers ontstond een opstandige sfeer, omschrijft ze. “Ik voelde me heel klein worden.” Later sprak ze buiten met de ondernemers en daarna sloeg de stemming om. “Ik leerde: wie zich kwetsbaar opstelt, openstaat voor andermans opinie, zet meer stappen dan wie van de kansel predikt.”
De Jumbo-cco vertelt verder overal een wedstrijdje van te maken, omdat winnen ervoor zorgt dat je jezelf blijft verbeteren. En ook dat je anderen kunt meenemen in je overtuiging en enthousiasme, vervolgt ze. “Filiaalhouders die een bepaalde verandering in ons winkelconcept niet zien zitten: laat zien dat het wel werkt, wat de voordelen zijn, overtuig ze dat ze er écht op vooruit gaan met die verandering.”
Cloosterman-van Eerd vertelt in de serie Retaillessen uitgebreid over haar leven, zowel professioneel als persoonlijk, en wat ze daarvan heeft geleerd. Het artikel in het novembernummer is hier digitaal te lezen. Nog geen member, klik dan hier voor meer informatie.
Reacties 0