Bookaroo stopt ermee. De boekensite, die een vuist wilde maken tegen 'webreuzen' als bol.com en Amazon, wordt voortgezet door de site Bazarow.
In de zomer kende Bookaroo een vliegende start. Het lukte om in twee weken tijd tienduizend boeken te verkopen. Het sprak veel mensen aan dat de boeken die ze bestelden van de lokale boekhandel kwamen. Zo'n 350 boekhandels sloten zich aan. Maar het team achter Bookaroo bleek te klein om de site overeind te kunnen houden.
Boekhandels lieten vorige maand al aan RetailTrends weten dat het wel erg stil was geworden rond Bookaroo. Er kwamen nauwelijks nog bestellingen via de site binnen. "Wat we gekscherend een 'idioot plan' hadden genoemd, was dat inderdaad: een verdomd grote klus", meldt Bookaroo nu.
De initiatiefnemers Toine Donk en Daniël van der Meer van uitgever Das Mag hebben besloten om samen te gaan met Bazarow. Deze site kwam vlak na Bookaroo online en is bedoeld om schrijvers en vertalers aan meer opbrengsten te helpen. "Ze lanceerden zacht en hebben beter nagedacht over de lange termijn. Bazarow had meteen al een digitaal magazine, publiceert zelf omvangrijke recensies en heeft eigen inhouse developers die dagelijks de website verbeteren."
Bazarow gaat lezers de mogelijkheid geven om zelf de leverende boekhandel te kiezen. Ze kunnen het boek desgewenst daar ook ophalen. "Dit was altijd al een grote wens van Bookaroo, maar was met ons team niet uitvoerbaar." Bazarow moet hier een nieuw systeem voor bouwen, dat begin volgend jaar klaar zal zijn. "Tot dan worden boeken tijdelijk door Bazarow zelf geleverd en worden alleen schrijvers en vertalers extra beloond." De site van Bookaroo blijft nog twee weken in de lucht.
Reacties 0