'Groei online supermarktomzet stagneert'

'Groei online supermarktomzet stagneert'

Voor het eerst sinds 2015 is het online omzetaandeel binnen de supermarktbranche gedaald. Was dat een halfjaar geleden nog 3,4 procent, nu is dat drie procent. Dat blijkt uit de gezamenlijke monitor van kennisplatform Supermarkt & Ruimte, onderzoeksbureau Strabo en vastgoedadviseur SuperVastgoed. Ieder halfjaar worden 1750 consumenten ondervraagd over hun koopgedrag, volgens de onderzoekers landelijk representatief.

De online omzet van supermarktbestedingen door gezinnen bedraagt op dit moment ongeveer een miljard euro. De totale supermarktomzet ligt rond de 37 miljard euro. "De concurrentie van internet voor de omzetontwikkeling van fysieke supermarkten lijkt daarmee te stagneren. Komende metingen
moeten uitwijzen of er daadwerkelijk sprake zal zijn van een trendbreuk."

Volgens het onderzoek is de gemiddelde besteding per online bestelling 75 euro. Een jaar geleden was dat nog negentig euro. De penetratiegraad is de laatste twee jaar nauwelijks veranderd: achttien procent geeft aan weleens online een product te kopen dat ook in de supermarkt verkrijgbaar is. Het aandeel
consumenten dat in de nabije toekomst verwacht online boodschappen te doen ligt net als in de vorige meting op 24 procent.

Albert Heijn blijft online marktleider met een geschat marktaandeel van 32 procent. Een halfjaar eerder was dat nog 42 procent. Picnic heeft Jumbo inmiddels verdrongen van de tweede plaats: 23 procent tegen 21 procent. Opvallend is volgens de onderzoekers dat ook de groei bij Picnic lijkt te stagneren. 

Reacties 10


Hans Van mistellingen 19 nov, 23:17

Aldus een fysieke supermarkt onderzoeker. Ik word hier in de buurt dagelijks plat gereden door AH en picnic. Fake news???


Hans Schulski 20 nov, 10:29

Het lijkt er sterk op dat de bron van dit artikel nog maar eens bestudeerd moet worden...RABO onderzoekeres en ABN AMRO onderzoekers beweren en onderbouwen in meer bekende onderzoeken een andere trend...


Marco Jansen 20 nov, 11:01

wij van WC Eend...


Hans van Tellingen 20 nov, 12:21

Objectief, betrouwbaar, representatief en integer vastgesteld. Integriteit is ons bestaansrecht. Hoezeer sommigen uit de onlinewereld ons anders willen doen laten geloven, dit is hoe het is.


Hans van Tellingen 20 nov, 12:31

NB: prima om in discussie te gaan, graag wel met eigen naam. De eerste reactie is overigens iemand die ik wel ken, ik herken de stijl.


Gino Thuij 21 nov, 09:29

Hoe kan je dit met droge ogen beweren als je je baseert op een halfjaarlijks onderzoek onder slechts 1700 respondenten? Onafhankelijke en gedegen onderzoeksbureaus doen op continue basis onderzoek onder 10.000 respondenten. Lijkt mij dan toch een stuk betrouwbaarder.


Hans van Tellingen 21 nov, 15:19

Ach Gino, als er één markt aan WC Eend doet, is het de onlinemarkt. Als jouw GFK-methode nog hadden gebruikt zou de totale online retailmarkt zo'n 40% zijn. En deze is slechts 9% (dat zeggen wij, maar dat zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org nu ook). Wij doen niet aan WC Eend. Integendeel. Onze ogen zijn droog. Heel droog. Ons onderzoek is betrouwbaar. Onze integriteit is verbonden met ons betrouwbaar onderzoek. Ons bestaansrecht.


Gino Thuij 21 nov, 16:29

Onderzoek doen naar boodschappen doen o.b.v. een halfjaarlijkse enquete onder slechts 1750 respondenten of o.b.v. een maandelijks gedegen onderzoek onder 10.000 respondenten. Je bent zelf vast slim genoeg om uit te vogelen wat betrouwbaarder is Hans.


Hans van Tellingen 22 nov, 13:49

Als je het onderzoek correct uitvoert is 1.750 meer dan genoeg voor landelijk betrouwbare resultaten. Als je methode niet goed is, helpt 10.000 enquêtes niet. Ook niet als je er 100.000 van maakt. Zelfs Thuiswinkel geeft toe dat de vorige metingen (over de totale retail) van GfK voor geen meter correct waren. Onze methode is inmiddels de standaard omdat methode en uitkomst kloppen.


Hans van Tellingen 22 nov, 15:14

En verder, Gino, zal ik niet reageren op insinuaties dat het onderzoek niet goed is. Dat is het juist wel. Effect is dat je het als een boemerang terug krijgt. En dan wordt het een vervelend gesprek. Niet doen, zou ik zeggen, fijn weekend!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!