Minimale winst voor Tony's Chocolonely

Minimale winst voor Tony's Chocolonely

Chocolademerk Tony's Chocolonely heeft zijn boekjaar afgesloten met een piepklein plusje. Dat blijkt uit het jaarverslag dat het merk donderdagmiddag publiceerde. Voornaamste oorzaak van de tegenvallende resultaten zijn de investeringen in het buitenland. 

De beoogde omzet was 73,5 miljoen euro. Uiteindelijk kwam Tony's Chocolonely uit op een omzet van 69,9 miljoen (vorig jaar was dat nog 55 miljoen). De brutomarge liep terug, van 41,6 procent naar 40,4 procent. Het streven was om een nettowinstpercentage van vier procent te halen, maar deze is niet gehaald. De winst bleef steken op 2656 euro. Een jaar eerder was dat nog bijna 2,5 miljoen euro.

Door investeringen in Amerika, het opzetten van een nieuw team in Engeland en het optuigen van het Tony's Chocolonely Chocolate Circus vielen de resultaten lager uit dan begroot. De logistieke kosten in Amerika en Engeland zijn hoog, mede door de kleine volumes. Bij verder groei zullen die cijfers naar eigen zeggen verbeteren.

Eerder dit jaar meldde directeur Henk-Jan Beltman dat hij verwachtte dat het chocolademerk dit jaar 'zwaar verlies' zou lijden. Dat er nu toch een kleine winst behaald is, komt mede door de inzet op de verkoop van chocoladeletter-repen. Dat meldt Beltman aan RTL Z

Reacties

De aandeelhouders van Tony lachen zich helemaal rot dat de naieve consument 1.8x de prijs betaald tov gewone repen en een fractie daarvan weggeeft aan het goede doel. Hetzelfde als Dopper

Geplaatst door Trap er niet in op 22 november 2019 om 13:28

Laatste nieuws









RetailTrends