Appdate: Alcoholcontrole via gezichtsherkenning

RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week onder meer apps van Asos en Starbucks.

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week onder meer apps van Colruyt en Deen.

Ubamarket
Nooit meer een biertje of fles wijn halen en vervolgens wachten op een ‘leeftijdscheck’. Met de app van het bedrijf Ubamarket kun je met je telefoon een alcoholisch product scannen, waarna met de gezichtsherkenningsfunctie direct geconstateerd wordt of je oud genoeg bent om alcohol te mogen kopen. Zo hoeven klanten bij checkout niet te wachten op iemand van het personeel die een leeftijdscheck komt doen. Ook kunnen gebruikers met de app gepersonaliseerde kortingen en aanbiedingen op alcoholische producten ontvangen, krijgen ze ingestelde dieet- en allergenen-alerts en is er de functie sat-nav, die klanten leidt naar items die ze op hun persoonlijke boodschappenlijst hebben opgeslagen. 

En daar stopt het niet. Ubamarket ontwikkelde ook een functie 'milieubewust winkelen'. Deze tool geeft informatie over welke verpakkingen in de winkelmand recyclebaar zijn en welke niet. Bij het afrekenen geeft de app een samenvatting van de footprint van alle gekochte producten samen. De vernieuwde app wordt inmiddels onder meer gebruikt in winkels van Spar en Londis in het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Volgende maand worden daar ook winkels van Co-op aan toegevoegd. Ubamarket beweert dat de eerdere versie van de app - waarbij gebruikers producten met de app kunnen scannen en direct kunnen afrekenen - een acceptatie en hergebruikpercentage van 92 procent heeft.

Colruyt
De app SmartWithFood van de Belgische supermarktketen Colruyt bevat nu informatie over maar liefst 200 duizend producten die bij de meeste Belgische supermarkten in de schappen ligt. Eerder werkte de app alleen maar bij Colruyt-supermarkten. Via de app kunnen consumenten de voedingswaarden en Nutri-Scores van producten achterhalen, door het product in de app op te zoeken. Ook kunnen consumenten de producten zelf toevoegen in de app. Nieuw is bovendien dat van elk product een Nutri-Score te achterhalen is, ook als deze niet op de verpakking vermeld staat.

Deen
Supermarktketen Deen komt in mei van dit jaar met een eigen loyaliteitsprogramma. Het gaat om een vernieuwing van de app, stellen directieleden Joost Den en Marcel van de Kerkhof. "Daar is ook een functionaliteit in opgenomen waarmee klanten kunnen sparen voor vouchers voor korting op hun boodschappen." Hoe het loyaliteitsprogramma gaat heten, is nog niet bekend.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Lees ook

Alle artikelen

Meest gelezen