Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Coolblue en Blokker.
Winnaar: Coolblue
"2019. Het aller-aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit." Was getekend: Pieter Zwart (42), de ceo en medeoprichter van Coolblue. Dat toontje kennen we van de 'eindbaas' van de in 1999 opgerichte webwinkel. Al is het maar omdat 2018 ook het aller-aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit was. Maar het moet gezegd: Zwart heeft redenen om trots te zijn. De groei (tien procent) mag dan niet meer zo indrukwekkend zijn als die van enkele jaren geleden (veertig procent), Zwart kan wel klinkende resultaten overleggen. Een recordomzet (1,48 miljard, plus 130 miljoen). Een recordwinst (15,2 miljoen, plus 3,1 miljoen). Een record-NPS, de belangrijkste graadmeter voor klanttevredenheid (68). Coolblue zet zich schrap voor de komst van Amazon. Dat betekent dit jaar meer winkels (van twaalf naar zestien), meer bezorgers en meer installateurs. In de woorden van Zwart: "2019 was fantastisch. Maar 2020 gaat...
Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Coolblue en Blokker.
Winnaar: Coolblue
"2019. Het aller-aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit." Was getekend: Pieter Zwart (42), de ceo en medeoprichter van Coolblue. Dat toontje kennen we van de 'eindbaas' van de in 1999 opgerichte webwinkel. Al is het maar omdat 2018 ook het aller-aller-allermooiste Coolblue-jaar ooit was. Maar het moet gezegd: Zwart heeft redenen om trots te zijn. De groei (tien procent) mag dan niet meer zo indrukwekkend zijn als die van enkele jaren geleden (veertig procent), Zwart kan wel klinkende resultaten overleggen. Een recordomzet (1,48 miljard, plus 130 miljoen). Een recordwinst (15,2 miljoen, plus 3,1 miljoen). Een record-NPS, de belangrijkste graadmeter voor klanttevredenheid (68). Coolblue zet zich schrap voor de komst van Amazon. Dat betekent dit jaar meer winkels (van twaalf naar zestien), meer bezorgers en meer installateurs. In de woorden van Zwart: "2019 was fantastisch. Maar 2020 gaat nog heel veel mooier worden."
Verliezer: Blokker
Na 43 jaar verdwijnt Blokker in België en Luxemburg uit het straatbeeld. Sinds 2014 worden er rode cijfers geschreven en het lukt maar niet om de winkels winstgevend te maken. "Ongewijzigd verder gaan was door de opgelopen verliezen niet mogelijk en ingrijpende maatregelen waren onvermijdelijk", stelt eigenaar Michiel Witteveen. Te laat online omarmd, een te Nederlands assortiment, niet opgewassen tegen Action. De 123 winkels worden verkocht en omgebouwd tot een discountformule onder de naam Mega World. Een winkel die restpartijen verkoopt. Een soort Action, weet vakbond ACV Puls. "Maar dan bijna alleen met merkproducten." De ongeveer 670 medewerkers van Blokker gaan mee. Ze zijn in elk geval een jaar verzekerd van werk, heeft de nieuwe eigenaar Dirk Bron laten weten.