Vraag: wie koopt er in godsnaam een peperdure parka die beschermt tegen temperaturen van -30 graden? Antwoord: miljoenen mensen in Noord-Amerika, Europa en Azië. Ook als het er bloedheet is. Het succes van Canada Goose en van zijn zéér eigenwijze ceo Dani Reiss.


De parka’s van Canada Goose zien er niet trendy uit. Ze zijn ook tamelijk zwaar en als je er een draagt met een temperatuur van, pakweg, vijf graden, dan krijg je het wel érg benauwd. Goedkoop zijn ze ook al niet. Er zijn modellen van rond de vijfhonderd euro, maar de betere, bekende modellen koop je vanaf duizend euro. Deze parka’s ontstonden jaren geleden in het brein van één man: Dani Reiss, de vader van Canada Goose. De man die van Canada Goose een wereldmerk maakte, die het merk naar de beurs bracht en nu jaar na jaar een plaats bezet in de Forbes 500-lijst van allerrijkste mensen. Hij bestuurt zijn firma vanuit Toronto en dat doet hij op zogezegd Steve Jobs-achtige wijze: hij bemoeit zich zeven dagen per week met élk detail, zet zijn werknemers via interne competities tegen elkaar op, begint af en toe aan een...