'Hunkemöller verlengt betalingstermijn leveranciers en schort huur op'

'Hunkemöller verlengt betalingstermijn leveranciers en schort huur op'

Hunkemöller betaalt zijn leveranciers voorlopig dertig dagen later dan afgesproken. Ook de verhuurders van de winkelpanden ontvangen de huur vier weken later. Dat blijkt uit een brief van cfo Michael Hitchcock aan de verhuurders die in handen is van RetailNews. Meerdere verhuurders bevestigen de brief ontvangen te hebben. 

De lingerieketen neemt extra maatregelen om de schade van het coronavirus zo veel mogelijk te beperken. De cfo roept verhuurders op om daarin ook hun rol op zich te nemen en een rental payment holiday te accepteren die per direct ingaat. Als alles weer normaal is, belooft de cfo de afgesproken huurvoorwaarden weer na te leven. Ook aan leveranciers vraagt de retailer of zijn betalingen dertig dagen later mogen plaatsvinden.

Hunkemöller laat weten geen commentaar te geven op de situatie.  

Eerder op donderdag werd bekendgemaakt dat ook Action zijn betalingstermijn bij leveranciers met dertig dagen verlengt om de corona-schade zoveel mogelijk te beperken. 
 

Reacties

Ik wou dat ik dit kon zeggen tegen de verhuurder van mijn winkelpand. Ik kreeg deze week mooi een mailtje van de verhuurder dat opschortingen en kwijtscheldingen absoluut geen optie zijn. Maar ja ik ben maar een kleine ondernemer en sta niet zo sterk als zo'n grote bekende zaak...

Geplaatst door Inge Zandvliet op 19 maart 2020 om 19:50

Leveranciers zitten in hetzelfde schuitje, en dan lijkt het mij niet fair zonder overleg de betalingstermijn te verschuiven. Wat de huur betreft lijkt me dat wat logischer aangezien de verhuurder veel minder last heeft van restricties en terugval door corona

Geplaatst door Jan Willem van Hussel op 20 maart 2020 om 08:43

Uiteraard heeft Hunkemöller geen enkel recht, (ROZ-model/wet) om de huur niet conform te betalen. Een normale huurder/retailer zou in overleg treden n.m.m.

Geplaatst door Koos van der Linden op 20 maart 2020 om 08:58

Ik ben zelf ex winkelier en heb mijn pand voor mijn pensioen , als de huur weg valt heb ik ook geen inkomen.Terwijl ik ook mijn hypotheek moet aflossen en belastingen moet betalen.Je zult wel denken hypotheek ja na staking van de winkel moest het pand naar prive gebracht worden.iedereen wordt getroffen .

Geplaatst door ger boer op 20 maart 2020 om 10:14

Enorme arrogantie van een groot winkelbedrijf, leveranciers en verhuurders hebben ook problemen. Zonder overleg dit inzetten is gewoon asociaal

Geplaatst door ad Mulders op 20 maart 2020 om 10:19

Hunkemoller / eigenaar van Hunkemoller moet zich schamen om misbruik te maken van de situatie en verantwoordelijkheid te verleggen naar leveranciers/ verhuurders.

Het interesseert ze niet dat er ontslagen vallen bij leveranciers en verhuurders zolang zij zelf maar zoveel mogelijk buiten schot blijven.

Het feit dat men geen commentaar wil geven is veelzeggend. Ik hoop dat de verantwoordelijke mensen o.a. de CFO bij Hunkemoller lekker slapen met de gedachte dat men andere mensen/organisaties schade berokkenen. Ga je schamen!

Geplaatst door Edwin van Setten op 20 maart 2020 om 10:22

Slechte zaak (die) Hunkemöller! Je leveranciers hebben je al vertrouwen gegeven door middel van een leverancierskrediet.... en als grote mensen onder elkaar geldt gewoon: een man een man een woord een woord. Ook nu! Als dat niet kan hoor je gewoon per leverancier in overleg te treden.

Geplaatst door Harmannus Timmer op 20 maart 2020 om 10:28

Nee liever straks geen winkels meer in de winkelstraten. Als ze een faillissement aanvragen hebben de huurder en leveranciers 0,00.
Dan nog even voor die meneer die zich kleine ondernemer vindt. Je kunt ook zelf een maand de huur opschorten. Wettelijk kan hij je er roch niet uitzetten op korte termijn. Voor de onderlinge relatie hoef je het niet goed te houden, want na zo'n éénzijdige mededeling is er toch geen relatie. Tango needs two!

Als we allemaal samen eens kijken hoe we eruit kunnen komen komt het wel goed, maar gelijk afgeven op anderen is onzinnig.

Geplaatst door Hans Z. op 20 maart 2020 om 11:35

Kortom wie mist hunkie mullie

Geplaatst door Frits Vries op 24 maart 2020 om 12:40

Wie kan helpen? Hebben particuliere verhuurders van winkelpanden ook recht op een vergoeding omdat voor hen gewoon maandelijls de kosten doorgaan. Ik heb hiervan nog niets kunnen lezen.

Geplaatst door Henk Warners op 26 maart 2020 om 19:43

De macht van de grote partijen met rijke aandeelhouders. Zo hoort het niet. Het is ook niet legaal. Voor verhuurders en huurders die het wel samen willen oplossen, hebben wij een gratis modelcontract gemaakt om je tijdelijke afspraken vast te leggen. Zodat huurders en verhuurders op adem kunnen komen, brood kunnen kopen en straks hopelijk de langdurige relatie kunnen voortzetten.

Geplaatst door Caren Schipperus op 27 maart 2020 om 13:03

Wij zien veel ondernemers die dezelfde situaties meemaken. Hun (grotere) klanten nemen maatregelen en proberen te sturen op hun liquiditeit (cash is king) De grotere retailers lijken op dit moment vrij spel te hebben terwijl de leveranciers voor "bank" mogen spelen in deze toch al moeilijke tijden. Je kunt als ondernemer hier tegen wapenen. Om zelf de liquiditeit in je organisatie te behouden kun je bijvoorbeeld kijken naar MKB Factoring. Zie bijvoorbeeld https://factoring-offerte.nl/factoring-mkb-zzp. Hierbij verkoop je je uitstaande vorderingen aan een factormaatschappij en wordt je factuur direct betaald. Ook ben je beschermd tegen faillissements risico's van je klant. Deze zekerheid is zeker geen luxe in deze tijden...