Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van ShopSafe, OurStreets en Perfect.
ShopSafe
Met de app ShopSafe kun je precies zien hoeveel klanten er in de winkel zijn, voordat je de gok waagt om er boodschappen te doen. Elke winkel krijgt een kleurcode, afhankelijk van hoe druk het er is. De categorieën zijn rustig, normaal, druk of zeer druk. Ook kun je zien welke producten er nog op voorraad zijn. Gebruikers van de app worden bij een winkelbezoek gevraagd om een drukte-inschatting door te geven. De app, gemaakt door het Belgische bedrijf Accurat, werkt net als bij de verkeersapp Waze op basis van locatievoorziening. ShopSafe is vooralsnog alleen beschikbaar in België en werkt alleen nog op Android.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van ShopSafe, OurStreets en Perfect.
ShopSafe
Met de app ShopSafe kun je precies zien hoeveel klanten er in de winkel zijn, voordat je de gok waagt om er boodschappen te doen. Elke winkel krijgt een kleurcode, afhankelijk van hoe druk het er is. De categorieën zijn rustig, normaal, druk of zeer druk. Ook kun je zien welke producten er nog op voorraad zijn. Gebruikers van de app worden bij een winkelbezoek gevraagd om een drukte-inschatting door te geven. De app, gemaakt door het Belgische bedrijf Accurat, werkt net als bij de verkeersapp Waze op basis van locatievoorziening. ShopSafe is vooralsnog alleen beschikbaar in België en werkt alleen nog op Android.
OurStreets
Ook de app OurStreets geeft informatie over voedselvoorraden. De makers lanceerden in januari nog een update van hun app waarop gebruikers situaties van gevaarlijk rijgedrag of slechte geparkeerde voertuigen kunnen melden. Maar met de uitbraak van het coronavirus bedachten ze dat het ook een platform kan zijn voor informatie over voedsel en voorraden in supermarkten. Gebruikers kunnen in de app het type item selecteren waarnaar ze op zoek zijn, een foto maken van wat ze in de schappen vinden en vervolgens melden in welke mate het schap gevuld is. Daarnaast kunnen ze aangeven om welke winkel het gaat en of de maatregelen rondom het virus er voldoende zijn doorgevoerd. De app is de eerste zestig dagen gratis voor consumenten, retailers en gemeenten en op dit moment alleen nog beschikbaar in Washington D.C.
Perfect
Perfect, de ontwikkelaar van de AR-app YouCam Makeup, stelt zijn 'augmented reality-experiences' gratis beschikbaar voor cosmeticamerken. Die kunnen tijdelijk tot wel honderd producten toevoegen aan de YouCam-app. Zo kunnen consumenten de cosmetica interactief uittesten, met live-beautyconsulten en virtuele try-outs. Daarnaast streamt de app livetutorials van beautyvloggers. Perfect heeft de maatregel genomen omdat veel cosmeticamerken, zoals L'Oréal, te maken hebben met teruglopende verkopen. Zo komt de appontwikkelaar de merken tegemoet en biedt deze klanten een alternatief op de fysieke winkels, die veelal gesloten zijn.