Zo slaat Jumbo zich door de coronacrisis heen

De extreme drukte in de winkels is achter de rug, maar het is nog steeds alle hens aan dek bij Jumbo. Hoe slaat de supermarktketen zich door de coronacrisis? Een gesprek met financieel topman Ton van Veen.

De extreme drukte in de winkels is achter de rug, maar het is nog steeds alle hens aan dek bij Jumbo. Hoe slaat de supermarktketen zich door de coronacrisis? Een gesprek met financieel topman Ton van Veen.

"Heel surrealistisch", zo omschrijft de cfo van Jumbo de afgelopen weken. Nadat minister-president Mark Rutte donderdagmiddag 12 maart verscherpte maatregelen afkondigde in de strijd tegen het coronavirus, sloeg Nederland massaal aan het hamsteren. "In de eerste uren was er een extreme piek. En de dagen erna hield die aan. Dat trekt natuurlijk een enorme wissel op onze supplychain."

Jumbo probeerde met man en macht de bevoorrading op peil te houden. "Dat was aanvankelijk wel een probleem. Met lege schappen tot gevolg." Maar intussen is de bevoorrading volgens Van Veen onder controle. "Er is nog steeds een verhoogde vraag, maar het is niet meer zo grillig." Hygiëne- en reinigingsproducten zijn onverminderd populair, maar er worden ook veel meer brood, groente en fruit, en kook- en bakproducten ingeslagen. "We hebben op dit moment zo'n tien procent hogere omzet."

Van Veen werkt deze vrijdag vanuit huis. "Ik doe het om en om, gisteren zat ik de hele dag in Veghel." Hij benoemt twee prioriteiten. De eerste is de voedselvoorziening op niveau houden. "Dat is van vitaal belang." De tweede is de zorg voor alle 90.000 medewerkers. "Met al hun vragen en zorgen." En in één adem noemt hij ook de klanten, de leveranciers en de franchisers. "We moeten met elkaar de crisis door."

'Het is niet de tijd om je te profileren'
Met elkaar, dus ook samen met Albert Heijn. Twee weken geleden zei Van Veen in een interview met Distrifood dat hij zich stoorde aan de marktleider. Albert Heijn leek zich volgens hem te willen profileren, onder meer met een paginagrote advertentie in landelijke dagbladen. "Het is nu niet de tijd om je commercieel te profileren. Ons past nederigheid." Van Veen is nu tevreden over de samenwerking in de sector en prijst daarbij brancheorganisatie CBL.

Online kampt Jumbo net als Albert Heijn en Picnic met extreme drukte. De ophaal- en bezorgmomenten zitten vol. En dat zal nog wel een tijdje zo blijven, verwacht Van Veen. De vraag ligt vijftig procent hoger dan normaal. Jumbo probeert de opening van het derde distributiecentrum in Bleiswijk naar voren te halen en wil tegelijkertijd de capaciteit in de huidige twee e-fulfilment centers in Den Bosch en Raalte vergroten. "We proberen het maximale eruit te persen." Van Veen verwacht dat na de crisis structureel meer mensen voor online zullen kiezen. Hij ziet nu veel klanten die voor het eerst boodschappen thuis laten bezorgen.

Pasen staat bijna voor de deur, traditioneel net als kerst een hoogtepunt in het jaar. Van Veen durft niet te voorspellen hoe dat nu gaat uitpakken. Aan de ene kant zitten veel mensen thuis, omdat de horeca dicht is. Aan de andere kant is het maar de vraag of velen trek hebben in een uitgebreide lunch of brunch. Jumbo komt in elk geval wel met een vrolijk assortiment, zij het wat meer ingetogen. "Maar we willen mensen inspireren. We willen er een feestelijk moment van maken."

Intussen zit een groot deel van de 2500 medewerkers van dochteronderneming La Place thuis. Alle restaurants zijn dicht. Een deel van het personeel is in de supermarkten van Jumbo aan de slag gegaan. "Vanaf volgende week gaan we dat intensiveren", zegt Van Veen. Medewerkers gaan bijvoorbeeld als gastdame of -heer aan het werk of helpen bij het deurbeleid.

Jumbo helpt HEMA
Twee maanden geleden werden de eerste HEMA-schappen met non-foodproducten in Jumbo-filialen gelanceerd. De Foodmarkten in Breda en Tilburg hadden de primeur. De uitrol ervan komt niet stil te liggen. Sterker nog: "Misschien kunnen we die zelfs versnellen." Van Veen wijst erop dat HEMA nu hard wordt getroffen. "Als we anderen kunnen helpen, dan doen we dat."

Met de drie winkels die Jumbo eind vorig jaar in België opende, gaat het volgens Van Veen erg goed. Waar de winkels aan deze kant van de grens minder omzet draaien doordat Belgen vanwege de complete lockdown wegblijven, staan de filialen in Pelt, Lanaken en Rijkevorsel flink in de plus. "Ze hebben daar een heel hoge omzet. Nog veel hoger dan hier."

Waar het personenverkeer tot stilstand is gekomen, kunnen de vrachtwagens vanuit de dc's in Veghel en Breda gewoon naar België blijven rijden. "Het is tot nu toe niet aangetoond dat het virus via producten kan worden overgebracht."

Van Veen verwacht nog steeds dat Jumbo dit jaar twaalf tot vijftien nieuwe winkels in België kan openen. De openingen stonden namelijk vooral in de tweede helft van het jaar gepland. "De voorbereidingen gaan dan ook gewoon door."

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Meest gelezen