Liveblog vrijdag: Rituals plaatst pop-up displays bij Jumbo en Albert Heijn, Yoghurt Barn verhoogt prijzen

Liveblog vrijdag: Rituals plaatst pop-up displays bij Jumbo en Albert Heijn, Yoghurt Barn verhoogt prijzen

In dit liveblog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten

  • Rituals plaatst pop-up displays bij Jumbo en Albert Heijn 
  • Yoghurt Barn schrapt extraatjes en verhoogt prijzen
  • Zalando wil 350 miljoen euro besparen
  • Belgische uitverkoop uitgesteld tot 1 augustus
  • 'Coronacrisis zet Gerry Weber onder grote druk'
  • Dille & Kamille wil snel weer volledig open
  • Personeel Picnic krijgt loonsverhoging
  • Uniqlo-moeder verwacht flinke winstdaling 
  • Ook Starbucks geeft winstwaarschuwing

16.35 We sluiten het liveblog.

16.30 Goat vermaakt thuiszitters met bordspel 
Het duurzame kledingmerk Goat vermaakt thuiszitters dit weekend met een zelfgemaakt bordspel dat klanten zelf kunnen printen. Om 'vrolijk, bezig en mentaal gezond te blijven', aldus de Nederlandse retailer.

16.25 Rituals plaatst pop-up displays bij Jumbo en Albert Heijn 
Omdat de meeste winkels van Rituals door het coronavirus gesloten zijn, plaatst het cosmeticamerk 'Luxury Pop-up stores' bij 2500 supermarkten in de Benelux en Duitsland, waaronder een aantal filialen van Jumbo en Albert Heijn. In de displays staan de bestverkochte producten van het merk. "In deze turbulente tijden, waarin de meeste van onze Rituals winkels gesloten zijn, willen we natuurlijk voor al onze klanten waar mogelijk beschikbaar blijven. Dit doen we door de start van dit tijdelijke initiatief", aldus ceo Raymond Cloosterman. 

16.15 IKEA houdt deuren ook tijdens paasweekend gesloten
IKEA houdt zijn winkeldeuren ook tijdens het paasweekend gesloten. De Zweedse meubelgigant heeft nog geen beslissingen genomen over de heropening, laat een woordvoerder desgevraagd weten aan RetailNews. "Op dit moment ligt onze prioriteit bij de veiligheid van onze medewerkers en klanten en de voortgang van het bedrijf voor de korte en lange termijn", aldus de woordvoerder. "Wij zijn nu aan het onderzoeken wanneer en op welke manier onze winkels weer veilig open kunnen gaan."

16.10 Yoghurt Barn schrapt extraatjes en verhoogt prijzen
Yoghurt Barn ziet zich genoodzaakt na heropening zijn prijzen te verhogen. Ook worden nice to haves als kranten, bloemen en kaarsen op tafel per direct geschrapt. “We moeten uit elke euro het maximale rendement halen”, zegt oprichter Wouter Staal tegen RetailTrends. Het weghalen van kranten, bloemen en kaarsen bespaart Yoghurt Barn 35 duizend euro per jaar. Over het eventueel sluiten van vestigingen of schrappen van banen zegt hij ‘alle scenario’s te overwegen’. Yoghurt Barn sloot op 15 maart de deuren, enkele uren voordat op last van de overheid alle horecagelegenheden op slot moesten.

16.00 AH-franchiser doneert mondkapjes na ophef over prijs
Albert Heijn-franchiser Jan Bun doneert een partij mondkapjes aan Almeerse zorginstellingen nadat een klant zich negatief uitliet over de prijs van het product. Dat schrijft Distrifood. De ondernemer verkocht de mondkapjes voor een euro per stuk. De klant liet op Facebook weten die prijs 'belachelijk' te vinden. Beide partijen zouden daarna contact hebben gehad, waarna Bun besloot de mondkapjes uit het assortiment te halen en te doneren. Volgens hem was de prijs van de mondkapjes in zijn winkel juist lager dan van veel andere aanbieders. "Op internet is de prijs vele malen hoger."

15.35 Woonboulevard Tholen voor het eerst dicht met Pasen
Normaal gesproken is woonboulevard Poortvliet in Tholen drukbezocht met Pasen, maar dit jaar houdt de winkel de deuren gesloten. Dat schrijft Omroep Zeeland. Hoewel er, met inachtneming van de 1,5 meter afstand, nog altijd ruimte is voor tweeduizend bezoekers, heeft directeur Hermen Bouman besloten om het zekere voor het onzekere te nemen. Een pijnlijke beslissing voor de ondernemer, die niet durft te zeggen hoeveel mensen er onder de huidige omstandigheden naar zijn meubelzaak zouden komen. "Het is echt uit veiligheidsoverweging dat wij deze keuze maken. We willen ten alle tijden de veiligheid van onze klanten en ons personeel kunnen waarborgen."

15.20 Carrefour lanceert mobiele desinfectie-unit
Supermarktketen Carrefour introduceert vandaag een heuse mobiele desinfectie-unit, die de retailer 'Safety Cube' noemt. Klanten die hun boodschappen doen bij het filiaal in het Belgische Etterbeek kunnen er hun eigen (onder)lichaam en hun winkelwagentje desinfecteren, met behulp van een sproeisysteem. Ook is er in de Safety Cube gel op alcoholbasis beschikbaar, om je handen mee te wassen. Als de eerste test succesvol blijkt te zijn, rolt de retailer het concept mogelijk uit naar andere filialen.

15.00 Welkoop bereidt zich voor op paasweekend
'Wil je ons bezoeken? Dat kan', schrijft Welkoop in zijn nieuwsbrief. De dier- en tuinspeciaalzaak bereidt zich voor op mensen die dit weekend willen tuinieren. Welkoop roept zijn klanten in de aanloop naar Pasen op om zoveel mogelijk alleen naar de winkels te komen en hun aankopen te doen zoals altijd. 'Dan is er genoeg voor iedereen'. 

14.40 'Coronazuilen' in winkelcentrum Rijssen
Winkels in het centrum van Rijssen hebben vanaf deze week speciale 'coronazuilen' bij de ingang staan. Alle leden van ondernemersvereniging Habi konden een hygiënezuil bestellen, voorzien van een pompje met handgel en papieren doekjes. "We willen vooral uitstralen: Hier kun je veilig shoppen", aldus voorzitter Ard Wessels tegen Tubantia

14.15 About You gaat in Duitsland mondkapjes verkopen
About You gaat mondkapjes produceren en verkopen in zijn thuisland. De online fashionretailer heeft daarvoor een aparte website gelanceerd en zegt al bezig te zijn met de productie van de maskers. Duitsers kunnen er hun e-mailadres invoeren en krijgen deze maand nog een mail wanneer de eerste mondkapjes klaar zijn en bezorgd kunnen worden. 'Door een masker te dragen, beschermt u anderen tegen besmetting met het coronavirus. Maar maskers zijn momenteel schaars en worden op het internet veel te duur verkocht of geveild. Bij About You willen we dit aanpakken en geïmproviseerde textielmaskers tegen kostprijs verkopen, zodat iedereen eerlijke toegang krijgt tot een niet-medisch stoffen masker', aldus de retailer.

13.55 Pakketten verzenden naar niet-Europese landen tijdelijk duurder
Vanwege de coronacrisis wordt het verzenden van pakketten naar bestemmingen buiten Europa duurder. PostNL voert een tijdelijke toeslag van (gemiddeld) vier euro per pakket in op wereldwijde zendingen, schrijft De Telegraaf. Omdat er minder internationale vluchten plaatsvinden, stijgen de kosten voor het vervoer naar overzeese bestemmingen. Met de maatregel wil PostNL die extra kosten opvangen.

13.35 Zalando wil 350 miljoen euro besparen, personeel levert in
Zalando wil 350 miljoen aan kosten besparen om de coronacrisis heelhuids door te komen. Dat bevestigt een woordvoerder tegenover persbureau Reuters. De onlinereus wil de lonen verlagen, snoeien in de marketing en investeringen terugschroeven. "Deze maatregelen zullen Zalando niet alleen in een sterke positie brengen om de groei na de crisis te versnellen, maar we willen met dit spaarplan ook ontslagen voorkomen", aldus de woordvoerder. Hoeveel het personeel precies moet inleveren is nog onbekend. Wel zou de top het naar verluidt met een kwart minder salaris moeten doen en worden loonsverhogingen tot begin volgend jaar uitgesteld. 

13.15 Hoogvliet deelt paasboodschappen uit aan zorgmedewekers
Hoogvliet heeft vrijdag ruim 400 pakketten met paasboodschappen uitgedeeld aan medewerkers van ziekenhuizen in Leiderdorp en Alphen aan den Rijn, schrijft Distrifood. "Hoogvliet voelt zich zeer verbonden met Alphen aan den Rijn. Daarom verraste Hoogvliet de zorgmedewerkers van de Alrijne ziekenhuizen met een prachtig paaspakket. In goed overleg met het Alrijne Ziekenhuis zijn de pakketten verdeeld op de locaties in Alphen a/d Rijn en Leiderdorp", aldus de supermarktketen. Eerder deze week deelde Hoogvliet al pakketten uit aan andere hulpdiensten in Alphen aan den Rijn, zoals politie, brandweer, boa’s en huisartsen.

12.50 Winkels in veel gemeenten langer open op Goede Vrijdag
Veel gemeenten verruimen de openingstijden voor winkels vandaag, wegens Goede Vrijdag. Volgens de wet moeten winkeliers de boel om 19.00 uur dichtgooien, maar om drukte in het paasweekend te voorkomen worden er her en der uitzonderingen gemaakt. Zoals in de provincie Groningen, waar winkels op veel plekken twee of drie uur langer open mogen blijven. Ook de gemeente Den Bosch heeft de openingstijden verruimd naar 21.00 uur. Vooral supermarkten zullen naar verwachting gebruikmaken van de versoepelde regeling.

12.15 Belgische uitverkoop uitgesteld tot 1 augustus
De soldenperiode in België wordt uitgesteld tot 1 augustus. Dat melden de Belgische media naar aanleiding van de bekendmaking door de Minister van Economie en de Minister van Zelfstandigen. Branchevereniging Mode Unie is tevreden met het besluit om de koopjesperiode door te schuiven. “Op die manier krijgen ondernemers de kans om de grote stock die nu in de winkels hangt tot augustus aan een normale marge te verkopen in plaats van in juli al te moeten solderen", aldus directeur Isolde Delanghe tegen Gondola. Ook in Nederland wordt door het kabinet onderzocht of de landelijke sale uitgesteld kan worden.

11.45 'Coronacrisis zet Gerry Weber onder grote druk'
De coronacrisis zet modeketen Gerry Weber onder grote druk. Dat schrijft Textilwirtschaft. In het kader van de publicatie van de jaarcijfers spreekt bestuurslid Florian Frank van 'existentiële effecten', vooral als de onderhandelingen over financiëringsmaatregelen nergens toe leiden. Gerry Weber zou een bedrag van tientallen miljoenen nodig hebben om de crisis te kunnen doorstaan. Dat terwijl het begin dit jaar nog de goede kant op ging met de keten, die rond die tijd zijn herstructurering afrondde en nieuwe winkels wilde openen. Het bedrijf hoopt zijn huidige winkels in mei weer te openen, maar heeft zijn winstverwachting al verlaagd met honderd miljoen euro (naar 260 tot 280 miljoen).

11.30 E-commercesector vraagt met tv-spot begrip voor tragere bezorging
De e-commercesector is vandaag een campagne gestart om begrip te vragen voor de huidige situatie rondom pakketbezorging. "Door de coronamaatregelen groeit het aantal bestellingen bij veel winkels extreem. Vanwege de hygiënemaatregelen en de onverwachte toegenomen drukte bij de webwinkels, en daarmee ook bij distributiecentra en vervoerders, verloopt het online winkelen voor de consument niet in alle gevallen hetzelfde als hij gewend is", aldus Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. Onderdeel van de campagne is een televisiespot. "Met deze branchebrede campagne vragen we begrip aan de consument en laten we zien dat we aan de achterkant hard werken en het onder controle hebben."


11.10 Supermarktketen Deen doneert 80.000 euro voor mondkapjes

10.45 Keymusic lanceert platform 'KeyTV'
Keymusic heeft een YouTube-kanaal opgezet waar de muziekwinkel 'alles voor de muzikant in België en Nederland op een creatieve en op regelmatige basis' wil brengen. Het platform, dat KeyTV heet, omvat onder meer 'tips & trics' en interviews met muzikanten. Met de hashtag #keeponplaying wil de retailer zijn klanten ook tijdens de lockdown stimuleren om muziek te blijven maken. De Nederlandse winkels van Keymusic zijn tot nader order gesloten. 


10.30 Omzet supermarkten groeit niet meer 
De hamsterpiek is achter de rug en de omzet van supermarkten daalt zelfs een beetje. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI. Vorige week bedroeg de omzet 834,5 miljoen euro, twee procent minder dan de week ervoor. Vergeleken met vorig jaar is er een stijging van acht procent. In de eerste week van de coronacrisis werd een topomzet geboekt van 996,3 miljoen. De omzet van gemakswinkels, zoals AH to go en Jumbo City, blijft dalen. Online zit in de lift: daar werd vijf procent meer omgezet dan de week ervoor en 49 procent meer dan een jaar geleden. Tot slot blijven gezondheidsproducten onverminderd populair. 

10.10 Dille & Kamille wil snel weer volledig open
Dille & Kamille verwacht eind volgende week al zijn winkels in Nederland weer geopend te hebben. Sinds donderdag zijn vijf filialen bij wijze van proef weer heropend, vertelt algemeen directeur Hans Geels tegen RetailTrends. Het gaat om de winkels in Alkmaar, Groningen, Utrecht, Amersfoort en de Amsterdamse Ceintuurbaan, allemaal met strikt deurbeleid en andere veiligheidsmaatregelen. "Als de ervaringen positief zijn, zal gefaseerd de rest volgen", zegt Geels. De winkels in het zuiden van het land zullen waarschijnlijk als laatste aan de beurt zijn. "Daar zijn de binnensteden nog leger dan in de rest van het land."

09.50 Ook Starbucks geeft winstwaarschuwing
Starbucks zag zijn omzet over het tweede kwartaal met 47 procent dalen. De koffieketen schrapt zijn winstverwachting voor dit jaar en waarschuwt dat de coronacrisis in elk geval tot eind 2020 nog zijn financiële sporen zal achterlaten. Dat schrijft persbureau Reuters. Het Amerikaanse bedrijf zag de verkopen met name na 12 maart in rap tempo teruglopen en zegt kosten zo veel mogelijk terug te schroeven. In veel landen, waaronder Nederland, zijn (in elk geval) de horecagedeelten van de cafés gesloten. 

09.35 Ruim een derde minder pintransacties
Het aantal pintransacties laat opnieuw een daling zien, volgens het ING Economisch Bureau. Afgelopen week lag het aantal pinbetalingen ruim een derde (bijna 35 procent) lager dan een jaar eerder. Daar tegenover staat een stijging van 25 procent in het aantal betalingen aan webshops. Volgens ING compenseert die stijging echter niet voor de daling van pintransacties in fysieke winkels. 

09.20 Zo kan het coronavirus zich verspreiden in een winkel
Deze 3D-animatie, gemaakt door verschillende Finse universiteiten, laat zien hoe één keer hoesten het coronavirus kan verspreiden in een winkel. Uit onderzoek van de universiteiten blijkt dat het virus zelfs van het ene naar het andere gangpad kan 'reizen'. “Als iemand die besmet is met het coronavirus in een winkel hoest, laat die minutenlang een wolk van luchtdruppeltjes achter die zich door de lucht begeeft. Die druppeltjes kunnen vervolgens terechtkomen in de luchtwegen van mensen die zich in de buurt bevinden”, vertelt professor Ville Vuorinen aan Metro UK. De onderzoekers benadrukken het belang van social distancing en het vermijden van drukke plaatsen. 


09.00 Deliveroo bezorgt HEMA-producten in Den Haag
Deliveroo bezorgt vanaf deze week producten van HEMA in Den Haag, in elk geval zolang de corona-maatregelen gelden. Het gaat daarbij om de meest populaire producten, zoals de rookworsten en tompoucen, maar ook koffie, tandpasta en zeep. Klanten hebben hun bestelling binnen een half uur in huis. Naast HEMA heeft Deliveroo ook de handen ineen geslagen met Shell. De bezorgservice brengt essentiële producten, zoals babyvoeding of wc-papier, vanuit zeventien Shell-filialen in veertien steden bij klanten thuis. 

08.45 Auping gaat mondkapjes maken
Matrassenfabrikant Auping gaat mondkapjes produceren in zijn fabriek in Deventer. De machines moeten nog gemaakt worden, maar over vier weken draait de fabriek op volle toeren om de beoogde vier miljoen mondkapjes te maken. Dat zegt directeur Jan-Joost Bosman tegen De Telegraaf. De eerste exemplaren worden op dit moment nog met de hand in elkaar gezet door de Auping-medewerkers. Die hebben door de coronacrisis minder werk te verzetten. "Ik verwacht wel een terugloop van de verkoop van bedden en matrassen tot 55 a 60% van het normale niveau", aldus de directeur. 

08.30 Uniqlo-moeder verwacht flinke winstdaling 
Fast Retailing, moederbedrijf van kledingketen Uniqlo, verwacht een winstdaling van maar liefst 44 procent. Door de uitbraak van het coronavirus zag de Japanse retailer zich gedwongen een groot deel van zijn winkels te sluiten. Met name in China, de belangrijkste markt voor Uniqlo, liep de winst daardoor sterk terug. Hoewel de verkopen daar weer langzaam op gang komen, heeft het moederbedrijf zijn winstverwachting verlaagd van 245 miljard yen (2,1 miljard euro) naar 145 miljard yen (1,2 miljard euro). In de eerste helft van het boekjaar daalde de winst al met 21 procent.

08.15 Personeel Picnic krijgt loonsverhoging
De medewerkers van onlinesupermarkt Picnic kunnen tijdens de coronacrisis rekenen op een loonsverhoging van zes procent. Daarover hebben het bedrijf en vakbond de Unie overeenstemming bereikt. De eerste cao die Picnic afsluit heeft een looptijd van twee jaar en bevat ook een extra vakantiedag, een grotere kans op een vast contract en een opleidingsbudget van tweehonderd euro per jaar. Volgens Picnic-oprichter Michiel Muller is de cao bedoeld voor alle bedrijven die spullen online verkopen en gaat deze zo snel mogelijk in.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!