In dit blog houden we je op de hoogte van de ontwikkelingen rond het coronavirus. Tips zijn welkom op redactie@retailtrends.nl.

De hoofdpunten:

  • Amsterdamse winkeliers luiden noodklok
  • Primark-moeder schrapt dividend
  • Omzet MediaMarkt daalt ondanks meer internetverkopen
  • Topman Carrefour ziet af van deel salaris
  • Jumbo loopt vertraging op in België

We sluiten het blog. Tot later.

16.20 PostNL breidt capaciteit fors uit wegens ‘online explosie’
PostNL heeft zijn capaciteit met veertig procent uitgebreid wegens het toegenomen aantal online bestellingen. Dat vertelt directeur Pakketten en Logistiek Liesbeth Kaashoek aan NU.nl. Nu veel mensen thuis zitten en een deel van de winkels gesloten is, wordt er veel meer besteld. "Voor ons en onze partners is het nu alle hens aan dek om alles thuis te bezorgen: medicijnen, voeding en alles om thuis te leven, werken en leren. Deze situatie betekent voor webwinkels een groei van 30 tot soms 800 procent. Een online explosie."  

15.30 Galeria Karstadt Kaufhof heropent aantal warenhuizen
Galeria Karstadt Kaufhof opent vandaag de deuren van 49 van zijn 170 warenhuizen in Duitsland. Dat schrijft Textilwirtschaft. Volgens het concern is het hele assortiment in de filialen beschikbaar, 'zelfs met een beperkte ruimte'. Om de heropening mogelijk te maken komen er speciale hygiënemaatregelen. Zo moeten klanten mondkapjes dragen en twee meter afstand van elkaar houden. Ook is het verboden om in groepjes te winkelen en mag de lift alleen worden gebruikt als het echt niet anders kan. 

14.30 Amsterdamse winkeliers luiden noodklok
Het Amsterdamse bedrijfsleven waarschuwt in een open brief aan de gemeente, ondertekend door alle lokale ondernemersverenigingen, voor een naderende faillissementsgolf in de stad. De ondernemers vragen onder meer om extra noodbudget voor horecazaken en winkels om het verdwijnen van 'bijna vijftigduizend banen' te voorkomen. “Wij vragen de gemeenteraad Amsterdam alles te doen wat in haar vermogen ligt om deze kaalslag te voorkomen.” Volgens de initiatiefnemers wordt de Amsterdamse economie in verhouding sterker geraakt door de coronacrisis dan de rest van het land, omdat deze voor een groot deel afhankelijk is van het toerisme - dat naar verwachting voorlopig nog niet op gang zal komen.

14.00 Sam Friday en Bringly starten met bezorging in Amsterdam 
Kledingmerk Sam Friday is in samenwerking met Bringly gestart met het aanbieden van bezorging in Amsterdam. Het merk zet fietskoeriers in vanuit een lokale hub. Klanten die doordeweeks voor 14.00 uur bestellen, ontvangen hun pakketjes dezelfde avond tussen 18.00 en 22.00 uur. Sam Friday verkoopt lingerie via zijn eigen webshop en heeft vijf brandstores in Amsterdam, Haarlem, Utrecht, Den Haag en Maastricht. Nu de winkels tijdelijk zijn gesloten ligt de focus naar eigen zeggen op online. 

13.00 Primark-moeder schrapt dividend
Associated British Foods, het moederbedrijf van Primark, keert toch geen dividend uit. Het bedrijf ondervindt de gevolgen van de coronacrisis, nu alle 376 winkels in twaalf landen gesloten zijn. Met het schrappen van het dividend - voor het eerst in twintig jaar - bespaart het bedrijf zo’n honderd miljoen pond (ongeveer 1,14 miljoen euro). Dat vertelt algemeen directeur van AB Foods George Weston aan persbureau Reuters. “Nu de cashflow significant is afgenomen en onze leveranciers en werknemers onder de crisis lijden, zou het totaal ongepast zijn om dividend uit te keren”, aldus Weston. 

11.45 Omzet MediaMarkt daalt ondanks meer internetverkopen
MediaMarkt en Saturn merken de gevolgen van de coronacrisis. Doordat het overgrote deel van de winkels in Europa (881 van de 1025 filialen) dicht is, viel de omzet in het eerste kwartaal 6,6 procent lager uit en kwam daarmee uit op 4,6 miljard euro. Alleen in Nederland, Portugal, Hongarije en Zweden zijn alle winkels nog open. Online werd er wel veel meer gekocht, maar dat kon het verlies in de winkels niet compenseren. De onlineomzet steeg met 24 procent tot 861 miljoen euro, goed voor 18,6 procent van de totale omzet.

11.00 Instagram ondersteunt lokale ondernemers 
Instagram heeft een nieuwe functie gelanceerd waarmee consumenten lokale ondernemers kunnen steunen tijdens de crisis. Vanaf nu kunnen gebruikers makkelijker giftcards aanschaffen via het platform, maar ook eten bestellen of een fundraiser starten. De functies zijn op dit moment beschikbaar in Canada en de VS en worden de komende weken wereldwijd uitgerold.

10.10 Topman Carrefour ziet af van deel salaris
Alexandre Bompard, de topman van de Franse supermarktketen Carrefour, ziet wegens de coronacrisis af van een deel van zijn vaste salaris. Bompard levert de komende twee maanden een kwart van zijn loon in. Andere topmanagers is gevraagd om het die periode met een tiende minder te doen. Daarnaast worden er dit jaar geen salarisverhogingen doorgevoerd en is de helft van de dividenduitkering over 2019 geschrapt. Met het geld dat zo wordt bespaard, financiert Carrefour zogeheten solidariteitsinitiatieven voor personeel in Frankrijk en in andere landen.

09.30 Deel ANWB-winkels weer open
ANWB heeft negentien van zijn bijna tachtig winkels heropent. De winkels in onder meer in Alkmaar, Den Haag, Utrecht en Leeuwarden kunnen sinds maandag weer bezocht worden. De filialen waren bijna een maand dicht; vanaf 19 maart waren de deuren gesloten. Volgende week gaat de rest van de vestigingen van het bedrijf weer open.

09.00 Ook Dante6 tegen uitverkoopverbod
Naast WE Fashion en vanHaren is ook fashionbrand Dante6 sceptisch over een uitverkoopverbod wegens de coronacrisis. Uit eigen onderzoek blijkt dat de klant behoefte heeft aan frequente vernieuwingen, stelt ceo Arlette Huisman. "Wanneer collecties langer dan 5-6 maanden in het winkelbeeld blijven terugkomen raakt de consument daarop uitgekeken en verlies je de behoefte van de klant dus uit het oog." De topvrouw is onder meer bang dat klanten hun heil (online) over de grens gaan zoeken als Nederlandse moderetailers de komende maanden geen uitverkoop mogen houden. "Tenslotte is het niet des Nederlands, een liberaal land met een vrije economie, te gaan reguleren zoals men dat in traditionele landen nog doet." RetailTrends sprak Huisman eerder over de internationale ambities van Dante6 en over positief blijven in moeilijke tijden.

08.30 Jumbo loopt vertraging op in België
De uitbreiding van Jumbo in België loopt vertraging op door het coronavirus, schrijft Het Laatste Nieuws. De opening van de vierde vestiging in Deurne stond gepland voor april, maar is door de crisis uitgesteld naar 'voor de zomervakantie' - zij het onder voorbehoud. “Al moeten we natuurlijk met twee woorden spreken en zal alles wat afhangen van de evolutie van het coronavirus en de maatregelen van de regering", aldus een woordvoerder. De winkel wordt zo'n tweeduizend vierkante meter groot en er gaan uiteindelijk ongeveer zeventig werknemers aan de slag. Financieel topman Ton van Veen liet eerder aan RetailTrends weten dat Jumbo nog steeds verwacht dit jaar twaalf tot vijftien nieuwe winkels in België te kunnen openen. De openingen stonden namelijk vooral in de tweede helft van het jaar gepland. "De voorbereidingen gaan dan ook gewoon door", aldus Van Veen.