WE Fashion en vanHaren sceptisch over uitverkoopverbod

WE Fashion en vanHaren sceptisch over uitverkoopverbod

Een verbod voor winkeliers om een sale te organiseren is moeilijk te handhaven en zal niet het beoogde effect hebben. Dat stellen WE Fashion, vanHaren en retailexpert Rupert Parker Brady tegenover RetailTrends.

Consumenten die niet voor aanbiedingen bij Nederlandse retailers zullen hun toevlucht nemen tot buitenlandse webshops, zegt ceo Krein Bons van vanHaren. Hij ziet niet voor zich hoe internationale partijen als Amazon en Zalando aan deze regels gehouden kunnen worden. Bovendien zitten consumenten volgens hem nu in een ‘andere koopmodus’. “Iedereen heeft zijn kast vol hangen met kleding en vol staan met schoenen. En niemand betaalt nu de volle mep voor iets wat hij niet echt nodig heeft. Ik geloof er niet in dat mensen bij het uitstellen van de uitverkoop ineens spullen die ze niet willen hebben voor de volle prijs gaan kopen.”

Ook ceo Joris Aperghis ziet weinig in het plan. Moderetailers hebben volgens hem veel voorraden die zo snel mogelijk moeten worden omgezet in cash, waar juist een tekort aan is. “Marge is even een tweede prioriteit.” Die nood aan liquititeit geldt net zo goed voor kleinere spelers die door een uitverkoopverbod beschermd zouden worden, waarschuwt hij. “Als dan een belangrijk instrument waarmee we consumenten weer aan het kopen ons wordt afgenomen, vrees ik voor nog meer problemen.”

Middenstanders zijn veel meer gebaat bij een goede regeling met vastgoedeigenaren, die op de lange termijn financiële lucht verschaft, vult retailkenner Rupert Parker Brady aan. “Een uitverkoopverbod klinkt sympathiek, maar gaat ondernemers echt niet helpen.”

Lees op RetailTrends meer over het plan van de Tweede Kamer voor een tijdelijk verbod op de uitverkoop.

Reacties 4


Reinder Koornstra 17 apr, 14:18

En dan hebben we het maar niet over bedrijven die winkels én webshops in een ander land hebben! Je ziet dat onze politici in den Haag geen enkel idee hebben van hoe complex deze sector in elkaar steekt. En dus uitermate gevoelig zijn voor onderbuik gevoelens vanuit ‘de kleine winkelier’!


A Quist 17 apr, 19:55

Beste Bob. The race to the bottom wordt door online aangevoerd. Ben benieuwd waar jij daar de mogelijkheden ziet om rendement te maken op bijv. Schoenen.


ikke weet het 18 apr, 10:52

Toch moet die Ultee heel de dag zure citroenen eten, wat een negatieve man is het toch m.b.t. de fysieke winkels.

Hij was toch diegene die ff 50 speelgoedWINKELS uit de grond zou stampen, en nu maar roepen van winkels zijn kapot.

Het is jammer dat zijn mooie winkels het niet gered hebben, maar je kunt wel mooie winkels neerzetten, maar als je verkoopprijzen dan veel te hoog zijn, ja dan ga je failliet en zijn/heb je veel mensen benadeeld.


Pak nog lekker een kistje citroenen, en nee er zullen ALTIJD fysieke winkels blijven bestaan.


Hennie Visser 23 apr, 07:26

En ook als je verkeerd personeel neerzet

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!