Een verbod voor winkeliers om een sale te organiseren is moeilijk te handhaven en zal niet het beoogde effect hebben. Dat stellen WE Fashion, vanHaren en retailexpert Rupert Parker Brady tegenover RetailTrends.

Consumenten die niet voor aanbiedingen bij Nederlandse retailers zullen hun toevlucht nemen tot buitenlandse webshops, zegt ceo Krein Bons van vanHaren. Hij ziet niet voor zich hoe internationale partijen als Amazon en Zalando aan deze regels gehouden kunnen worden. Bovendien zitten consumenten volgens hem nu in een ‘andere koopmodus’. “Iedereen heeft zijn kast vol hangen met kleding en vol staan met schoenen. En niemand betaalt nu de volle mep voor iets wat hij niet echt nodig heeft. Ik geloof er niet in dat mensen bij het uitstellen van de uitverkoop ineens spullen die ze niet willen hebben voor de volle prijs gaan kopen.”

Ook ceo Joris Aperghis ziet weinig in het plan. Moderetailers hebben volgens hem veel voorraden die zo snel mogelijk moeten worden omgezet in cash, waar juist een tekort aan is. “Marge is even een tweede prioriteit.” Die nood aan liquititeit geldt net zo goed voor kleinere spelers die door een uitverkoopverbod beschermd zouden worden, waarschuwt hij. “Als dan een belangrijk instrument waarmee we consumenten weer aan het kopen ons wordt afgenomen, vrees ik voor nog meer problemen.”

Middenstanders zijn veel meer gebaat bij een goede regeling met vastgoedeigenaren, die op de lange termijn financiële lucht verschaft, vult retailkenner Rupert Parker Brady aan. “Een uitverkoopverbod klinkt sympathiek, maar gaat ondernemers echt niet helpen.”

Lees op RetailTrends meer over het plan van de Tweede Kamer voor een tijdelijk verbod op de uitverkoop.