Sustainable Retail: Lidl verwerkt wikkelfolies tot boodschappentassen

Sustainable Retail: Lidl verwerkt wikkelfolies tot boodschappentassen

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Lidl

Lidl Nederland heeft een nieuwe boodschappentas gemaakt van gerecycled plastic. Het plastic is afkomstig van gebruikte (wikkel)folies uit de winkels en distributiecentra van de supermarktketen. De folies worden zorgvuldig door Lidl-medewerkers gesorteerd - naar eigen zelfs zo zorgvuldig dat Lidl het zero waste-predicaat heeft behaald. Daarna worden ze omgesmolten tot recyclaatkorrels (gereinigd plastic vermalen tot kleine propjes red.), waar weer nieuwe boodschappentassen van worden gemaakt. 1 bolletje folie van slechts 29 gram is al voldoende voor een nieuwe tas.


The Sting Companies

The Sting Companies heeft nieuwe, zuinigere vrachtwagens in gebruik genomen om de logistieke efficiëntie te verbeteren en de co2-uitstoot te verlagen. Met een boardcomputer wordt het brandstofverbruik...

Overal ter wereld timmeren retailers en merken aan de weg om verandering van de grond te krijgen. Of het nu gaat om het verduurzamen van de keten of initiatieven die de branche inclusiever maken: deze grootschalige merken en lokale spelers staan aan het begin van een transformatie. RetailTrends zet ze tweewekelijks op een rij.


Lidl

Lidl Nederland heeft een nieuwe boodschappentas gemaakt van gerecycled plastic. Het plastic is afkomstig van gebruikte (wikkel)folies uit de winkels en distributiecentra van de supermarktketen. De folies worden zorgvuldig door Lidl-medewerkers gesorteerd - naar eigen zelfs zo zorgvuldig dat Lidl het zero waste-predicaat heeft behaald. Daarna worden ze omgesmolten tot recyclaatkorrels (gereinigd plastic vermalen tot kleine propjes red.), waar weer nieuwe boodschappentassen van worden gemaakt. 1 bolletje folie van slechts 29 gram is al voldoende voor een nieuwe tas.


The Sting Companies

The Sting Companies heeft nieuwe, zuinigere vrachtwagens in gebruik genomen om de logistieke efficiëntie te verbeteren en de co2-uitstoot te verlagen. Met een boardcomputer wordt het brandstofverbruik nauwkeurig gemonitord, wat helpt bij het optimaliseren van ritten en het verlagen van kosten. Naast de nieuwe vrachtwagens had The Sting Companies al 2 grotere vrachtwagens in gebruik, zodat er minder ritten nodig zijn om de winkels te bevoorraden. Ook rijden er 2 vrachtwagens op biobrandstof; die zorgen voor een co2-reductie van 90 procent.


Jumbo

Jumbo introduceert als eerste landelijke supermarktketen plantaardige yoghurtvariaties van soja van Nederlandse bodem. Deze producten zijn ontwikkeld en geproduceerd door De Nieuwe Melkboer. De 3 plantaardige yoghurtvariaties in Naturel, Vanille en Bosvruchten legt Jumbo in meer dan 300 Jumbo winkels onder de bestaande Jumbo-lijn ’Direct van de Boerderij’  in het schap. De supermarktketen wil met de introductie klanten helpen bij een meer plantaardig eetpatroon. Ook draagt het bij aan de andere duurzaamheidsambities van de supermarktketen, waaronder het voorkomen van grondstofverspilling en de reductie van co2-uitstoot. Door klimaatverandering en rasselectie kan soja inmiddels worden geteeld in Nederland. Vorig jaar kondigde de supermarktketen al de introductie van vriesverse edamame - vers-geoogste sojabonen - van eigen bodem aan.


Colruyt

Colruyt Group lanceert Boni Plan’t, een nieuw plantaardig submerk onder het bestaande huismerk Boni. Met een assortiment van zo’n 100 vegan en vegetarische producten wil de Belgische retailer plantaardige voeding toegankelijker maken voor een breed publiek. Het assortiment omvat onder meer plantaardige drinks en desserts, conserven, vleesvervangers, broodbeleg en droge voeding. De komende maanden wordt het aanbod verder uitgebreid met onder meer 100 procent pindakaas, plantaardige room, een plantaardige versie van Parmezaanse kaas en enkele alternatieven voor yoghurt. Ook daarna blijft het assortiment groeien.

 

IKEA

IKEA Breda heeft op 10 februari 2025 de gaskraan definitief dichtgedraaid en draait nu op 100 procent hernieuwbare energie. De vestiging wordt nu volledig verwarmd en gekoeld door warmtepompen, die gebruikmaken van warmte- en koudeopslag op 100 meter diepte. Van de benodigde energie wordt 61 procent opgewekt door 4.000 eigen zonnepanelen. De rest komt uit groene stroom via een energiecontract. Daarnaast is het dak van de vestiging in 2024 extra geïsoleerd en verstevigd voor de installatie van 4.000 zonnepanelen, die gebruikt worden voor de energievoorziening van de winkel. IKEA Breda volgt hiermee IKEA Hengelo, die eerder dit jaar als eerste vestiging overging op hernieuwbare energie. Andere Nederlandse filialen zoals Duiven, Barendrecht en Utrecht maken gebruik van een warmtenet. Er zijn nog 7 Nederlandse IKEA vestigingen die voor warmte en koeling de overstap willen maken van aardgas naar hernieuwbare energie. 

 

RetailTrends organiseert ook in 2025 het Sustainable Retail Event. De tweede editie vindt plaats op 14 oktober in het AFAS Theater in Leusden.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premiumcontent;

✅ net als 47.500 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ tot 66% korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!