'Zwaarste periode voor boekhandels moet nog komen'

'Zwaarste periode voor boekhandels moet nog komen'

De coronamaatregelen maken het voor veel Nederlandse boekhandels moeilijk om de benodigde omzet te behalen. Bijna de helft is bang dat het niet lukt om genoeg omzet te behalen in de feestdagenperiode, de belangrijkste periode voor veel verkopers. Dat blijkt uit een peiling van de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb).

Zo'n 45 procent van de respondenten verwacht problemen met het behalen van de benodigde omzet in de feestdagenperiode. Door de anderhalvemetereconomie moeten de boekhandels hun werkwijze volledig omgooien, licht een woordvoerster van de KBb toe. "Winkeliers kunnen veel minder klanten binnenlaten en van advies voorzien. Veel boekhandels zoeken naar manieren om het verlies van klandizie en omzet op te lossen, maar dat lukt niet altijd."

De periode rond december is de drukste en belangrijkste periode voor de boekhandels, maar de toestroom van klanten moet door de maatregelen noodgedwongen verspreid worden. "Om in de feestperiode net zoveel omzet te draaien als voorgaande jaren, zouden sommige klanten al vanaf oktober hun kerstcadeaus moeten halen", stelt de woordvoerster. "Daar zullen veel winkeliers wel op aansturen, maar het wordt nog heel ingewikkeld om dat voor elkaar te krijgen." Ook een (verdere) verschuiving naar online kan niet alle misgelopen omzet opvangen, omdat de boekwinkel volgens de KBb een echte 'snuffelwinkel' is. "Een webshop weegt niet op tegen de inspirerende rol van een boekhandel."

Daarnaast zijn voor veel boekwinkels andere cadeauartikelen een belangrijke inkomstenbron. "Die bijvangst verdwijnt dan grotendeels, net als de winst uit evenementen." Zo kan een evenement als de Kinderboekenweek al gauw tientallen klanten naar een winkel trekken, waar sommige kleinere winkels nu maar drie klanten tegelijk binnen mogen laten.

Veel boekverkopers maken zich volgens de KBb met name zorgen om de aanstaande recessie. "De verwachting is dat de situatie in het laatste kwartaal verder verslechtert. Daarbij is het belangrijk om te weten dat een omzetverlies van tien procent in de zomerperiode een stuk minder zwaar weegt dan eenzelfde omzetverlies in december."

Uit een eerdere peiling van de Boekverkopersbond bleek al dat een derde van de Nederlandse boekhandels, vooral die in binnensteden, in de problemen komen. Nu de winkelstraten langzaam voller lopen is de situatie licht verbeterd, maar de moeilijkste periode moet nog komen, stelt de woordvoerster. "De omzetverliezen zijn misschien een paar weken zonder gevolgen vol te houden, maar geen maanden."

Reacties 4


Ruud v.d.Wal 26 mei, 14:09

Het belonen van vroege bestellingen wordt een hele lastige vanwege de wet op de vaste boekenprijs. Elke beloning wordt gezien als het geven van korting, en kan resulteren in een boete van het cvdm.


Reinder Koornstra 25 mei, 21:33

Ik ben het helemaal eens met Herman van Wissen. Die boekhandelaren lijken wel koorleden, die zitten elkaar ook alleen maar somber te maken! Lieve help, grijp je kans in het tweede halfjaar! Of sluit je tent nú en ga maar ijs verkopen, of zoiets! Er is écht niemand Die je gaat helpen, hoor, dít was het laatste steunpakket!


Herman van Wissen 25 mei, 15:13

Als ondernemer is een realistische kijk op de markt belangrijk. Maar hier lees ik alleen somberheid. Iedere boekhandel begrijpt dat het niet makkelijk wordt. De ondernemende boekhandels zullen zich meer bezig houden met war zij kunnen gaan doen om wel de nodige omzet te maken. Zoals het opnieuw indelen van de winkelruimte. Minder of smallere presentaties. Betere verlichting waardoor het ruimer lijkt. Duidelijke routes. Actiever met nieuwsbrieven, Facebook en het stimuleren van boekenclubs. Het verwennen van klanten met aardigheidjes en het vroegtijdig geven van suggesties voor de feestdagen. Het belonen van vroege bestellingen. Kortom bij de pakken neer gaan zitten of kijken hoe je buurman het loodje legt heeft als ondernemer geen enkel zin.


R DB 24 mei, 15:49

Gelukkig kunnen de boekhandels troost putten uit het feit dat zij niet de enige zijn die om zullen vallen.
Ook menig andere retailers zoals kleding, schoenen en andere non-food zullen deze door de overheid (rivm) gecreerde crisis niet overleven.
De grootste killer is de 1,5 meter maatregel en de bangmakerij van de overheid waardoor consumenten de deur niet meer uit durven.
Met ingang van 1 juni is de eerste now regeling voorbij en neem aan dat daarna menig retailer geen gebruik gaat maken van de vervolgregeling, nee er gaan nog meer mensen ontslagen worden omdat de retailers hun hoofd niet meer boven water kunnen houden, ondanks dat de winkelstraten weer voller lopen, op lange termijn niet houdbaar.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!