Omzetdaling van bijna zestig procent voor kledingwinkels

Omzetdaling van bijna zestig procent voor kledingwinkels

Kledingwinkels worden door de coronacrisis veruit het hardst getroffen. In april viel hun omzet 58,5 procent lager uit dan een jaar geleden, meldt het CBS.

Ook winkels die schoenen en lederwaren verkopen, deden slechte zaken. Zij verkochten 44,7 procent minder. Het is voor deze winkels en de kledingzaken het grootste omzetverlies sinds 2005, toen het CBS voor het eerst de cijfers op deze manier registreerde. Ook winkels in meubels en woninginrichting, winkels in recreatie-artikelen en drogisterijen hebben minder omgezet. Doe-het-zelf-zaken (+ 25,6 procent) waren de grootste winnaar.

Dat veel mensen vaker thuisbleven, leidde tot een enorme toename van onlinewinkelen. De omzet viel 62,4 procent hoger uit dan in april vorig jaar. Winkeliers die een webshop naast een gewone winkel hebben, boekten de grootste groei.

Reacties 7


Pieter van Oosten 30 mei, 20:20

Allemaal lulkoek,onze omzetdaling ongeveer 20/25 procent.In deze situatie niet leuk,maar het is niet anders.Mei tot nu idem.Geen webshop,wel Facebook etc.Webshop niet rendabel bij een filiaal en ook niet bij velen,zie faillisementen,ze hebben allemaal een webshop.Onderscheidened zijn,klantvriendelijk zijn,goed met je werknemers omgaan en hopen dat je leveranciers niet omvallen,daN red je het wel.


ger Boer 30 mei, 11:39

Er kan wel meer per internet verkocht worden , maar ken jij een winkelier die echt winst maakt met zijn webshop? Ze verkopen wel hoe kan het dat zalando zowat nog nooit winst heeft gemaakt dit verdien model klopt niet.
Wat ik ook zie dat grote ketens met bosjes tegelijk omvallen en dat de kleine winkelier het beter doet, dus ik denk dat de mensen variatie in de winkelstraten willen zien en geen eenheidsworst , laten we eerlijk zijn in welke stad je ook komt veel winkelstraten zien er het zelfde uit ,allemaal dezelfde ketens.


René Haerkens 30 mei, 01:22

In reactie op Reinder Koornstra op 29 mei 2020 om 11:25
Omzetdaling kledingwinkels: "winkels zonder webshop redden het niet". Een website(winkel) moet zuiver gezien worden als marketing/logistieke gereedschappen van de winkelier. Alle andere waardes die je er verder aan geeft zijn vals en parasiteren op waardes van echte winkels Definieer retail= detailhandel eens correct!! Dan moet je tot de zelfde conclusie komen.


Serge Den Belg 30 mei, 00:52

Omzet grote ketens daalt omdat ze eenheidsworst verkopen. Kleinere winkeliers die hun kleding rechtstreeks in Parijs kopen kennen een sterke omzetstijging omdat hun kledij exclusiever en goedkoper is en ze bovendien een mooier verhaal bieden. Ideaal voorbeeld ‘Mia Caro’ in Westerlo België. Ook mijn omzet zit 50% hoger zelfs nu in coronatijd...


c.t. de koning 29 mei, 23:31

De Heer Koornsrtra heeft een beetje gelijk de toekomst is online en fysiek en er gaat een groot deel van de detailhandel verdwijnen en is verdwenen omdat het makelijker en goedkoper is vanuit de stoel iets te bestellen
Maar detailhandel en winkelen blijft altijd bestaan vooral in de food omdat dit
voor de klant altijd goedkoper is
Alleen hoeft de consument van vandaag dit nog niet te betalen
maar er moet toch een tijd komen dat de online aanbieders Fysiek winst moeten gaan maken


Brigitte Hulscher 29 mei, 14:49

Eens met Reindert. Combinatie is goed. Hoewel het misschien niet alleen aan online ligt. Als je thuis werkt, geen uitjes he t of feestjes of andere gelegenheden krijg je denk ik minder behoefte aan ‘nieuwe kleding en schoenen’. Althans, als ik voor mezelf praat. Bovendien geeft nabijheid en gelegenheid ( dichtbij winkels werken) ook kans op meer spontane aankopen bij een rondje tijdens de lunch. Met lege kantoren, minder treinreizigers en minder toevallige confrontaties met leuke mode En schoenen ook minder aankopen. Toch?


Reinder Koornstra 29 mei, 13:25

Dat laatste is een ondersteuning voor mijn stelling dat het voor de moderne klant niet meer uit moet maken of hij/zij koopt in de winkel of op het internet. Winkels zonder webshop redden het niet, schreef ik al 20 jaar geleden, en in 2012 publiceerde ik het concept van ‘De Nieuwe Winkelier’ die zijn klanten een volledig geïntegreerde formule aanbiedt, waarin de fysieke winkel vooral ‘belevenis’ moet bieden, en de fysieke afhandeling hoofdzakelijk via de webshop plaats vindt!
Dat levert klanten een leukere winkelbeleving op, want ze hoeven niet langer in een magazijn rond te lopen, en de winkelier enorme besparingen, want die winkel wordt veel kleiner!
Http://www.bricksenclicks.me

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!