Winnaar/verliezer van de week: Otrium en Baboos

Winnaar/verliezer van de week: Otrium en Baboos

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: het faillissement van schoenenmerk Baboos en de kapitaalinjectie voor Otrium.

Verliezer: Baboos
Kleding en schoenen: er wordt door de consument flink op bezuinigd sinds de uitbraak van het coronavirus, omdat het er even op leek dat er deze zomer toch niet geflaneerd ging worden. Schoenenwinkels verkochten in april maar liefst 44,7 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar. Of de coronacrisis ook ten grondslag ligt aan de ondergang van het Nederlandse schoenenmerk Baboos is (nog) niet bekend, maar het zou zomaar kunnen. Het merk stond bekend om zijn customizable sandalen; klanten konden verschillende zolen en bandjes combineren voor een uniek paar stappers. Achter de schermen is Baboos ‘druk bezig’ met een eigen webshop, zo is nog te lezen op de website van het merk. Maar de kans dat die er daadwerkelijk komt, is nogal klein: de rechtbank in Gelderland sprak dinsdag het faillissement uit over Baboos B.V.

Winnaar:...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: het faillissement van schoenenmerk Baboos en de kapitaalinjectie voor Otrium.

Verliezer: Baboos
Kleding en schoenen: er wordt door de consument flink op bezuinigd sinds de uitbraak van het coronavirus, omdat het er even op leek dat er deze zomer toch niet geflaneerd ging worden. Schoenenwinkels verkochten in april maar liefst 44,7 procent minder dan in diezelfde maand vorig jaar. Of de coronacrisis ook ten grondslag ligt aan de ondergang van het Nederlandse schoenenmerk Baboos is (nog) niet bekend, maar het zou zomaar kunnen. Het merk stond bekend om zijn customizable sandalen; klanten konden verschillende zolen en bandjes combineren voor een uniek paar stappers. Achter de schermen is Baboos ‘druk bezig’ met een eigen webshop, zo is nog te lezen op de website van het merk. Maar de kans dat die er daadwerkelijk komt, is nogal klein: de rechtbank in Gelderland sprak dinsdag het faillissement uit over Baboos B.V.

Winnaar: Otrium
Voormalig RetailRookie Otrium deed deze week betere zaken. Het modeplatform hengelde met een investeringsronde 24 miljoen euro binnen. Het is niet de eerste keer dat het bedrijf, dat onverkochte voorraden van diverse merken verkoopt, een kapitaalinjectie krijgt: vorig jaar staken investeerders al zeven miljoen euro in Otrium. Dit keer is de investering geleid door Eight Roads Ventures, een Amerikaans fonds dat eerder al investeerde in onder meer Alibaba en Made.com. Otrium, opgericht in 2016, gaat het geld gebruiken om internationaal verder te groeien en zo de levensduur van nog meer modecollecties te verlengen. Het platform werkt momenteel samen met ruim tweehonderd modemerken, waaronder G-Star, Asics, Puma en Vans, en heeft meer dan een miljoen leden.
 

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!