Uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen, is wenselijk. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt die de bezorgmarkt voor pakketvervoer in Nederland in kaart heeft gebracht.

Diverse partijen werken aan oplossingen om de 'last mile' zo efficiënt mogelijk te maken, stelt de ACM. "Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Dat bespaart kosten en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie. Servicepunten en pakketkluizen worden door vervoerders als goede alternatieven voor bezorging aan huis gezien, omdat pakketten op deze manier altijd bij de eerste poging kunnen worden afgeleverd."

Pakketvervoerders streven naar een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. Maar de analyse van de ACM laat zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt. Het laagste percentage geldt voor GLS, het hoogste voor PostNL. De ACM vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk, zodat consumenten meer keuzevrijheid hebben.

De ACM ziet dat pakketkluizen nog weinig worden gebruikt. Volgens de toezichthouder is het nog een relatief nieuw fenomeen en spelen investeringskosten ook een rol. Daarnaast wordt plaatsing ervan bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid.