ACM pleit voor meer servicepunten en pakketkluizen

ACM pleit voor meer servicepunten en pakketkluizen

Uitbreiding van alternatieve bezorgpunten, zoals servicepunten of pakketkluizen, is wenselijk. Dat zegt de Autoriteit Consument & Markt die de bezorgmarkt voor pakketvervoer in Nederland in kaart heeft gebracht.

Diverse partijen werken aan oplossingen om de 'last mile' zo efficiënt mogelijk te maken, stelt de ACM. "Het is voor pakketbezorgers het meest efficiënt als ze maar één keer naar een adres hoeven te rijden om een pakket af te leveren. Dat bespaart kosten en draagt daarnaast bij aan duurzaamheid en vermindering van verkeerscongestie. Servicepunten en pakketkluizen worden door vervoerders als goede alternatieven voor bezorging aan huis gezien, omdat pakketten op deze manier altijd bij de eerste poging kunnen worden afgeleverd."

Pakketvervoerders streven naar een landelijk dekkend netwerk van bezorgpunten. Maar de analyse van de ACM laat zien dat het aantal huishoudens met een bezorgpunt op loopafstand tussen de 16 en 52 procent ligt, afhankelijk van welke vervoerder het pakket bezorgt. Het laagste percentage geldt voor GLS, het hoogste voor PostNL. De ACM vindt uitbreiding van het aantal bezorgpunten wenselijk, zodat consumenten meer keuzevrijheid hebben.

De ACM ziet dat pakketkluizen nog weinig worden gebruikt. Volgens de toezichthouder is het nog een relatief nieuw fenomeen en spelen investeringskosten ook een rol. Daarnaast wordt plaatsing ervan bemoeilijkt door verschillen in gemeentelijk beleid.

Reacties 3


Roy Van Bijsterveld 1 jun, 13:00

Wist je dat dit soort underground parcels al bestaan.
Ze passen bijvoorbeeld in de containers zoals we die kennen van de ondergrondse vuilcontainers. Ze zijn ondergronds met een kleine unit boven op. Het ligt alleen meer aan gemeentes en bedrijven dat ze nog niet willen. Ik kan je er meer over vertellen.


ikke weet het 29 mei, 19:31

Duurzaamheid ??? wat is er zo duurzaam aan web aankopen ??

De grote webshops, zoals een bol, amazon gooien miljoenen kilo's verpakkingen c.q. dozen weg, en verpakken dit in eigen dozen.

Neem daarbij de milieu verontreiniging van alle busjes die door de straat crossen als gekke.

Voor post.nl is het gewoon makkelijk een kluis muur met 24 vakken, dat is maar 1 x stoppen en 24 x ontvangen KASSA


Brigitte Hulscher 29 mei, 14:54

Betkent volgens mij ook dat ketens moeten samenwerken en gecoördineerd te werk gaan via een platform...dat is nog wel een dingetje volgens mij.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!