Albert Heijn is voorlopig niet van plan zijn kassaloze AH to go-concept één op één uit te rollen. Wel wil de supermarktketen de geleerde lessen gebruiken, vertelde ceo Marit van Egmond tijdens een live interview.

Albert Heijn testte de volledig digitale en onbemande gemakswinkel eerst op zijn hoofdkantoor en daarna op Schiphol. Daar blijft het voorlopig dus bij. “De technologie erachter is interessant, maar ik zie dit niet meteen voor me als dé oplossing”, aldus Van Egmond. De learnings wat betreft het kassaloos betalen neemt de supermarktketen wel mee. “Het betaalproces zal binnen vijf jaar volledig veranderen.”

De volautomatische AH to go doet denken aan Amazon Go. Om de winkel binnen te komen toont de consument zijn betaalpas bij de ingang. De producten die hij pakt worden geregistreerd door camera’s en sensoren in de schappen. Als de consument klaar is met boodschappen doen, wordt bij de uitgang het totaalbedrag op een display getoond en betalingen tot 25 euro worden automatisch verwerkt.

Bekijk het gehele video-interview met Marit van Egmond hier terug.