Privacywaakhond wijst supermarkten op regels gezichtsherkenning

Privacywaakhond wijst supermarkten op regels gezichtsherkenning

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) wil voorkomen dat supermarkten onrechtmatig gezichtsherkenning inzetten. De privacywaakhond heeft daarom branchevereniging CBL een brief gestuurd waarin wordt gewezen op de strenge regels.

De AP zegt de afgelopen maanden diverse signalen te hebben ontvangen over supermarktondernemers die camera's met gezichtsherkenning inzetten om klanten, personeel en winkelpanden beter te beveiligen. Dat mag alleen als de gefilmde mensen uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven en als er sprake is van een 'zwaarwegend algemeen belang'. Zo'n zwaarwegend belang kan bijvoorbeeld de beveiliging van een kerncentrale zijn, zegt de AP. "Maar de beveiliging van een supermarkt is niet zó belangrijk dat daarvoor biometrische gegevens mogen worden verwerkt."

De privacywaakhond kent zelf één concreet geval van een supermarktondernemer die de techniek inzette. Nadat de AP contact met de ondernemer opnam, zette hij het systeem uit.

 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!