Oud-medewerkers willen HEMA redden

Oud-medewerkers willen HEMA redden

Drie oud-werknemers van HEMA willen via crowdfunding de noodlijdende warenhuisketen redden. HEMA kampt met een schuld van 750 miljoen euro en moet maandag een lening van 50 miljoen euro terugbetalen.

Arjan Leest, Sabien Duetz en Karen de Loos kennen elkaar uit de periode dat ze bij HEMA werkten, van 2005 tot 2011. Ze vinden dat de keten absoluut niet mag verdwijnen. "Want HEMA is van en voor iedereen." Via de website welovehema.nl peilen ze de bereidheid van klanten, ondernemers en leveranciers om in HEMA te investeren. Er zijn twee scenario's: aandelen kopen of HEMA geld lenen tegen een lagere rente dan de huidige schuldeisers doen.

HEMA is sinds het najaar van 2018 in handen van Marcel Boekhoorn, die de keten kocht van Lion Capital. De Britse investeringsmaatschappij had HEMA in 2007 voor ruim een miljard euro van Maxeda overgenomen en financierde de overname door het bedrijf vol te hangen met schulden. Het is Boekhoorn nog niet gelukt om de schuldenlast flink te verminderen. Hij is bereid nieuw, eigen vermogen in het bedrijf te steken, maar wil dan wel dat schuldeisers HEMA tegemoetkomen. Schuldeisers op hun beurt zijn bereid een deel van de schuld kwijt te schelden, maar willen dan zelf eigenaar van het bedrijf worden. De overheid zou overwegen om HEMA staatssteun te verlenen.

HEMA heeft wereldwijd ruim 750 winkels. Er werken zo'n negentienduizend mensen, van wie 9500 in Nederland.

 

Reacties

Ik ben net naar de site gegaan Welovehema.nl en ik aangegeven dat ik zeker mee wilt doen. Ik hoop dat meerdere mensen mee willen doen met de redding van Hema.

Geplaatst door Sander R op 12 juni 2020 om 17:28

Ik vind belangrijk dat Hema eigendom van Nederlanders i.p.v. schuldeisers. Daarom heb ik mee gedaan met de redding van Hema. Ik hoop dat meerdere Nederlanders zo overdenken om Hema te redden doormiddel van aandelen of lening

Geplaatst door Sander R op 12 juni 2020 om 18:04

Trekken aan een dood paard!

Geplaatst door J T op 12 juni 2020 om 19:24

Niks trekken aan een dood paard J T. Moet jij nodig zeggen

Geplaatst door Sander R op 12 juni 2020 om 19:58

Hema heeft de gunfactor verspeeld bij de consument. Die pikt het gewoon niet langer dat de volkszaak zijn afkomst verloochend door zichzelf letterlijk de markt uit te prijzen met te ver gezocht design tegen te hoge prijzen en te vervreemden van zijn klanten. Er is maar één strategie die Hema nog uit het slop kan halen en dat is weer de focus weer leggen op NL met een assortiment waar Hema zich mee onderscheidt 'kwaliteit voor een betaalbare prijs'. Die verhouding is nu totaal zoek met veel overpricede rommel. Het roer moet rigoureus om. Hema moet gewoon weer de normaalste zaak van de wereld worden.

Geplaatst door C M op 12 juni 2020 om 21:46

Mooi initiatief van gepassioneerde mensen, echter mijn inziens kansloos. Beperk de buitenlandse expansie en vorm de organisatie om naar een volledige franchise organisatie.

Geplaatst door S. de Waal op 13 juni 2020 om 06:04

Om als bedrijf goed te kunnen functioneren is er een goede financiële basis nodig. Helaas is die geroofd door KKR. Daardoor is het zoals het nu is. Er is nergens geld meer voor. V&D is hierdoor ook aan zijn einde gekomen. Waar haal je al die honderden miljoenen weer vandaan? Terughalen bij de rovers? Als dit juridisch mogelijk is geeft het Hema weer de mogelijkheid zich de positioneren wat past in deze markt. Zonder financiële middelen helaas .....
De leer hiervan is dat investeerders zeer slecht zijn voor de maatschappij en veel ellende veroorzaken.

Geplaatst door Ton V. op 13 juni 2020 om 09:33

En dus Ton V: buitenlandse activiteiten afstoten, verkopen en daarmee schulden aflossen. Focus op NL en maak van Hema weer 'de normaalste zaak van de wereld'. Voorlopig even geen expansiedriften of andere dure 'hobby's' maar wel in de overlevingsmodus.

Geplaatst door C M op 13 juni 2020 om 13:27

‘Ik ga voor HEMA’!
Coöperatie vorm, ‘ binnenkort écht de gewoonste zaak van de wereld’

Geplaatst door M V op 13 juni 2020 om 20:36

Hema is altijd een prima bedrijf geweest, en heeft in het verleden eerst KBB de Bijenkorf gered . Later Vendex/ KBB V&D gered toen werd het Maxida en was de Hema de meest winstgevende en werd los verkocht aan Lion Capital die opdat moment SBS6 en Orangina in zijn bezit had .
Dit bedrijf heeft de Hema totaal uitgeknepen en gezorgd dat heel veel functies vervielen om maar zoveel mogelijk geld uit het bedrijf te halen. Om het vervolgens bij het grofvuil te zetten. De regering zou in de toekomst moeten zorgen dat goede Nederlandse bedrijven niet in handen kunnen vallen van buitenlandse investeerders. Ik ben blij dat M.Boekhoorn het gekocht heeft maar de schuld is ook voor hem te veel dus ja ik investeer mee wie volgt en durft.

Geplaatst door Marianne Rijs op 14 juni 2020 om 08:49

Heel schattig en sentimenteel initiatief van oud-HEMA medewerkers maar het gaat natuurlijk nergens over. Want wie zegt dat Quote-500 pandabeer liefhebber Marcel Boekhoorn deze funding nodig heeft? Dit is hoog spel tussen twee vermogende partijen en het merk HEMA heeft echt wel voldoende relevantie om dit te overleven. Dus lieve HEMA lovers, laat deze partijen lekker zelf tot een deal komen vandaag...

Geplaatst door H. Winkel op 14 juni 2020 om 09:19

Wat een hypocriete actie. Vertellen jullie er ook even bij dat door de belachelijke lage prijzen voor ontbijt, broodjes, drinken etc. die je bij veel Hema's kunt nuttigen, veel kleine horeca bedrijven kapotgaan.

Geplaatst door M. Smit op 8 september 2020 om 02:27

Laatste nieuws









RetailTrends