Willem Olsthoorn, medeoprichter van kinderkledingmerk Oilily, is woensdag overleden. Dat bevestigen de directie van het bedrijf en zijn dochter tegenover het NRC. Olsthoorn was 81 jaar oud.

Olsthoorn (geboren in 1938 te Velsen) richtte in 1963 het kinderkledingmerk Olly op, samen met zijn toenmalige vrouw Marieke. Zij overleed eind 2013. In 1980 werd het merk omgedoopt tot Oilily, waarna het uitgroeide tot een internationaal succes. In de jaren tachtig en negentig lag de kinderkleding wereldwijd bij duizenden verkooppunten waaronder tientallen Oilily-winkels in de Verenigde Staten en Europa. Het merk stond bekend om zijn vrolijk gekleurde ontwerpen, in opvallende modellen en tegen ongebruikelijk hoge prijzen.

Eind jaren negentig liepen de verkopen terug, waarna Olsthoorn een meerderheidsaandeel verkocht aan ABN Amro en een risicokapitaalgroep. Zijn vrouw had zich daarvoor al teruggetrokken uit het bedrijf. In 2009 ging Oilily failliet en kocht Olsthoorn zijn aandelen terug. Volgens hem was er niet genoeg geïnnoveerd en zou de kindercollectie te veel zijn gespiegeld aan de kleding voor dames. Er kwam een doorstart als lifestylemerk, maar dat kwam nooit echt van de grond.

In 2016 had het bedrijf een schuld van vier miljoen euro bij Olsthoorn. Zijn dochter Sophie, deel van het managementteam, en haar man en marketingmanager Gijs de Kogel werden ontslagen bij een saneringsronde. De twee spanden een rechtszaak aan, die ze verloren. Volgens Olsthoorns andere dochter Brecht heeft haar vader tot het einde pogingen gedaan om de familievete op te lossen. De Oilily-oprichter overleed woensdag aan complicaties die waren ontstaan nadat hij in februari gordelroos had gekregen. 

Zie ook: Willem Olsthoorn, de man die de modewereld kleur gaf