Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van bol.com, Sainsbury’s en Amazon.
Bol.com
Bol.com heeft een dark mode-functie voor zijn app geïntroduceerd. Met de functie wordt de achtergrond van de app donkerder, wat moet zorgen voor meer gebruiksgemak in de avonduren. Volgens bol.com wordt de app dan ook het meest gebruikt tussen 20.00 en 23.00 uur. Wie de laatste Android-versie van de app installeert, krijgt daar automatisch de dark mode bij – die via 'instellingen' kan worden aan- en uitgezet. De webshop is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse winkel die de functie aanbiedt. Later dit jaar wordt de dark mode ook uitgerold naar iOS.
...
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van bol.com, Sainsbury’s en Amazon.
Bol.com
Bol.com heeft een dark mode-functie voor zijn app geïntroduceerd. Met de functie wordt de achtergrond van de app donkerder, wat moet zorgen voor meer gebruiksgemak in de avonduren. Volgens bol.com wordt de app dan ook het meest gebruikt tussen 20.00 en 23.00 uur. Wie de laatste Android-versie van de app installeert, krijgt daar automatisch de dark mode bij – die via 'instellingen' kan worden aan- en uitgezet. De webshop is naar eigen zeggen de eerste Nederlandse winkel die de functie aanbiedt. Later dit jaar wordt de dark mode ook uitgerold naar iOS.
Sainsbury’s
Supermarktketen Sainsbury’s heeft een app gelanceerd waarmee klanten op afstand in de rij voor de supermarkt kunnen staan. Gebruikers van de app kunnen bijvoorbeeld vanuit hun auto virtueel aansluiten in de wachtrij, zodat ze zich niet daadwerkelijk tussen een groep andere klanten hoeven te begeven. Vervolgens krijgen ze een melding als ze aan de beurt zijn om de winkel te betreden. Met de functie wil de Britse keten alvast inspelen op de verwachting van (sommige) experts dat het coronavirus in het najaar weer oplaait. Het virus kostte het bedrijf al zo'n vijfhonderd miljoen pond aan digitale services, extra personeel en nieuwe winkelindelingen.
Amazon
Amazon heeft zijn Alexa-app (Amazons slimme assistent) volledig vernieuwd. De nieuwe versie moet gebruikers meer personalisatie bieden en krijgt een verbeterde navigatie. Het vernieuwde thuisscherm is meer gericht op de first-party Alexa-functionaliteiten in plaats van functionaliteiten van derden. Via de blauwe knop bovenaan het scherm, maar ook door hardop 'Alexa' te zeggen (een nieuwe functie), wordt de slimme assistent geactiveerd. De vernieuwde app is naar verwachting eind augustus beschikbaar voor alle bestaande gebruikers.