Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Funky Pizza, Burberry en Tikkie.
Funky Pizza
De Spaanse pizzaketen Funky Pizza speelt slim in op de coronacrisis en de bijbehorende social distancing-maatregelen met de lancering van een nieuwe app. De app ‘Funky Pay’ fungeert als een virtuele ober. Gasten kunnen met hun telefoon bestellingen plaatsen, waarna een ‘echte’ ober het eten en drinken aan tafel komt brengen. Tot die tijd kunnen ze de voortgang van hun bestelling in de keuken via de app volgen. Na afloop kan de klant ook afrekenen via de Funky Pay-app.
Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailTrends geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Funky Pizza, Burberry en Tikkie.
Funky Pizza
De Spaanse pizzaketen Funky Pizza speelt slim in op de coronacrisis en de bijbehorende social distancing-maatregelen met de lancering van een nieuwe app. De app ‘Funky Pay’ fungeert als een virtuele ober. Gasten kunnen met hun telefoon bestellingen plaatsen, waarna een ‘echte’ ober het eten en drinken aan tafel komt brengen. Tot die tijd kunnen ze de voortgang van hun bestelling in de keuken via de app volgen. Na afloop kan de klant ook afrekenen via de Funky Pay-app.
Burberry
Voor zijn allereerste 'social retail store' sloeg luxemerk Burberry de handen ineen met Tencent, de ontwikkelaar van de in China mateloos populaire app WeChat. Samen lanceerden de bedrijven een mini-programma voor WeChat, waarmee bezoekers allerlei interactieve ervaringen kunnen meemaken in de nieuwste Burberry-winkel in het Chinese Shenzen. Gebruikers kunnen een eigen personaliseerbare avatar aanmaken in de app, die hen meeneemt op een virtuele tour door de winkel. Zo kunnen ze onder meer informatie krijgen over de producten middels QR-codes, afspraken maken voor advies en reserveren voor het bijbehorende Thomas’s Café. Een actieve, betrokken klant maakt kans op allerlei beloningen, zoals extra outfits voor zijn of haar avatar, maar ook toegang tot meer gerechten op de menukaart in het café.
Tikkie
Onlangs introduceerde betaaldienst Tikkie al de functie Tikkie Terug, maar het bedrijf houdt het niet bij één nieuwe dienst. Ook bij 'Tikkie Brands' gaat het om een functie speciaal voor bedrijven. Hiermee kunnen zij op verschillende plekken in de app adverteren. HEMA maakte, net als bij Tikkie Terug, als eerste gebruik van de nieuwe functie. Gebruikers van de app kregen gedurende vier dagen elke dag een ander campagnebeeld en bedankgifje met een product uit de HEMA-zomercollectie te zien. "We willen in de toekomst vaker brand partnerships opzetten met merken die aansluiten bij onze Tikkie-gebruikers. Voorwaarde is dat de samenwerking iets toevoegt aan de ervaring van de Tikkie app en deze verrijkt", aldus Moreno Kensmil, digital marketing lead bij Tikkie.