Winnaar/verliezer van de week: Ahold Delhaize en MediaMarkt

Winnaar/verliezer van de week: Ahold Delhaize en MediaMarkt

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Ahold Delhaize en MediaMarkt

Winnaar: Ahold Delhaize
Even je kwartaalwinst verdubbelen, doe dat Ahold Delhaize maar eens na. De grootgrutter zag zijn nettowinst oplopen naar 693 miljoen euro dankzij het massale hamsteren tijdens de coronacrisis. Vorig jaar bleef de winst hetzelfde kwartaal nog steken op 334 miljoen euro, al had dat ook te maken met de stakingen bij het Amerikaanse dochterbedrijf Stop & Shop. Als het deze koers blijft varen, verwacht de Albert Heijn-moeder dat de onderliggende winst per aandeel tussen de twintig en 25 procent stijgt. Aandeelhouders mogen in elk geval alvast meeprofiteren van dit positieve resultaat: er wordt een extra dividend van 220 miljoen uitgekeerd. En ook het personeel op de winkelvloer wordt voor zijn extra inzet beloond. Aan het einde van het jaar kunnen zij een winstuitkering van tussen de 45 en 130 procent verwachten van vier weken salaris.

Verliezer: MediaMarkt
Het...

Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Ahold Delhaize en MediaMarkt

Winnaar: Ahold Delhaize
Even je kwartaalwinst verdubbelen, doe dat Ahold Delhaize maar eens na. De grootgrutter zag zijn nettowinst oplopen naar 693 miljoen euro dankzij het massale hamsteren tijdens de coronacrisis. Vorig jaar bleef de winst hetzelfde kwartaal nog steken op 334 miljoen euro, al had dat ook te maken met de stakingen bij het Amerikaanse dochterbedrijf Stop & Shop. Als het deze koers blijft varen, verwacht de Albert Heijn-moeder dat de onderliggende winst per aandeel tussen de twintig en 25 procent stijgt. Aandeelhouders mogen in elk geval alvast meeprofiteren van dit positieve resultaat: er wordt een extra dividend van 220 miljoen uitgekeerd. En ook het personeel op de winkelvloer wordt voor zijn extra inzet beloond. Aan het einde van het jaar kunnen zij een winstuitkering van tussen de 45 en 130 procent verwachten van vier weken salaris.

Verliezer: MediaMarkt
Het rommelt al langere tijd bij Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarktSaturn. Ook deze week was het raak. Maar liefst 3500 banen staan op de tocht bij het elektronicaconcern. En of dat nog niet alles is, overweegt het ook om de verlieslatende vestigingen permanent te sluiten. De herstructurering is het gevolg van het teruglopend aantal bezoekers in de winkels door de coronacrisis. De maatregelen moeten Ceconomy jaarlijks honderd miljoen euro opleveren. Hoewel de crisis e-commerce verder laat groeien, blijft die ontwikkeling bij MediaMarkt achter. Het eerste kwartaal dit jaar viel de omzet 6,6 procent lager uit en het derde kwartaal wordt zelfs rekening gehouden met een negatief resultaat van 43 miljoen euro. Eind vorig jaar vertrok ceo Jörn Werner bij Ceconomy, die daar pas sinds maart 2019 de leiding had. In juli van datzelfde jaar verloren ook al zeshonderd mensen bij het bedrijf hun baan.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Sluit je net als 2.500 bedrijven aan bij de RetailTrends-community

Slechts €10 voor de eerste maand

Word member van RetailTrends en krijg;
✅ toegang tot alle premium content;

✅ het RetailTrends-magazine (print + online);

✅ net als 40.000 nieuwsbriefabonnees dagelijks het laatste nieuws in je mailbox;

✅ gratis vacactureplaatsingen op RetailTrends Jobs;

✅ korting op RetailTrends-events.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!