De verkopen van Lego stegen over het eerste halfjaar met veertien procent ten opzichte van een jaar eerder. De verkooppiek zou deels te wijten zijn aan gezinnen die door de coronacrisis meer tijd thuis doorbrachten.
De omzet nam met zeven procent toe, tot 15,7 miljard Deense kroon (zo’n 2,1 miljard euro). Het verschil tussen de groei in verkopen en omzet is te verklaren door de tijdelijke sluiting van Lego’s fabrieken in Mexico en China, als gevolg van het virus. Daardoor hebben winkeliers de bestaande voorraden verkocht. De operationele winst van Europa’s grootste speelgoedmaker steeg met elf procent ten opzichte van vorig jaar en kwam daarmee uit op 3,9 miljard Deense kroon.
“In het eerste halfjaar plukten we de vruchten van onze langetermijninvesteringen, zoals die op het gebied van e-commerce en productinnovatie”, aldus ceo Niels Christiansen. Daarnaast trok het bedrijf naar eigen zeggen ‘in moeilijke tijden’ nieuwe klanten aan uit alle leeftijdsgroepen. Lego opende in de eerste helft van het jaar 46 nieuwe winkels, waarvan dertig in China. Het bedrijf wil dit jaar in totaal 120 nieuwe brandstores toevoegen aan zijn winkelbestand. Daarnaast blijft de speelgoedmaker investeren in zijn online verkoopkanaal, dat in de eerste zes maanden van 2020 honderd miljoen keer werd bezocht – een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.
ikke weet het 3 sep, 14:13
Pieter Otten 3 sep, 12:51