Een aantal Australiërs is niet te spreken over een nieuwe reclamecampagne die meer toeristen naar het land moet lokken. Vooral het grove taalgebruik zou een verkeerd beeld scheppen van Australië. In de tv-commercial zegt een schaars geklede vrouw: “We hebben een biertje voor je klaar gezet, de kamelen gewassen en een plekje op het strand gereserveerd. So where the bloody hell are you?”
Met de door de overheid gefinancierde campagne is 290 miljoen euro dollar gemoeid. Scott Morrison, directeur van Tourism Australia staat nog steeds achter de reclame. Hij noemde het “Een typisch Australische uitnodiging”.
Door de ophef heeft inmiddels ook premier Howard zich met de kwestie bemoeid. Hij ziet geen kwaad in het woord bloody. “Dit laat zien hoe Australië echt is. We spreken openhartig en zijn vriendelijk. We gebruiken volkstaal.” Vorige maand nog klaagde Howard over het gebrek aan goede manieren in Australië, volgens hem mede veroorzaakt door de toenemend plat taalgebruik op televisie. Maar, concludeert Howard: “Ik denk dat het een heel effectieve reclame is.” Begrijpelijk, want de website van het toerismebureau wordt in ieder geval heel druk bezocht sinds de campagne afgelopen vrijdag in première is gegaan in Nieuw-Zeeland. Dat land is de belangrijkste markt voor het Australische toerisme.
De krant Gladstone Observer tekende verdeelde reacties op uit de mond van toeristen. “Ik denk niet dat het nodig is te vloeken in deze reclame”, aldus een Britse toeriste. “Het is een beetje stijlloos.” Een andere Britse was het daar echter niet mee eens: “Ik heb er geen problemen mee, het is een goede reclame. Ik kan er echter wel inkomen dat anderen wel problemen hebben met het gevloek.” De Australische bevolking zelf lijkt nog het minst in hun maag te zitten met de kwestie, gewend als ze zijn aan zulk taalgebruik. Een typerende reactie: “Het is een fantastische reclame, ik krijg er geen genoeg van. Zo praten wij nu eenmaal.”
Vloekende Aussies moeten toeristen trekken
Gepubliceerd op 28 februari 2006 om 00:00
Reacties 0