Burgerinitiatief HENA (Het Enige Nederlandse Alternatief) wil een belang in warenhuisketen HEMA. Daarom wil de stichting zich aansluiten bij het bod van de twee overgebleven bieders.
Om het bod te financieren, start HENA vanaf deze maandag met de campagne 'KoopdeHEMA', waarmee het geld op wil halen bij particulieren en professionele beleggers. Meedoen kan vanaf tien euro. Het geld dat de stichting ophaalt, wordt aan de nieuwe eigenaar aangeboden in ruil voor een zogeheten 'volksaandeel'.
"Hiermee verkrijgen we een stem in het bedrijf en daarmee invloed op de toekomst daarvan", aldus Mei Li Vos, initiatiefnemer van HENA. De stappen die voormalig eigenaar Marcel Boekhoorn heeft gezet voor de schuldenreductie van HEMA, wil het burgerinitiatief graag voortzetten.
Naast 'gewone burgers' kunnen ook stakeholders instappen. "Zo kan HEMA tegelijk haar relatie met haar omgeving versterken, van franchisehouders tot leveranciers en lokaal MkB dat aan HEMA verbonden is", zegt financieel expert van HENA, Anna Grebenchtchikova.
HENA - voortgekomen uit de burgerinitiatieven HoudeHEMA en WeloveHEMA - deed eerder al een bod op HEMA, waarmee ze vijftig procent van de aandelen in handen wilden krijgen. Dat is echter mislukt. Nu wil de stichting aanhaken bij een van de twee overgebleven geïnteresseerden: Alteri en Parcom. Bij laatstgenoemde zitten ook voormalig HEMA-eigenaar Marcel Boekhoorn en de familie Van Eerd (Jumbo) aan tafel.
Reacties 0