Winkels kunnen veel sneller anticiperen op ontwikkelingen in de winkel en in de branche dan nu gebeurt. Terwijl de benodigde informatie daarvoor wel gewoon beschikbaar is: financiële cijfers, productinformatie, voorraadsystemen en bezoekersaantallen. Dit stelt het Nederlands Instituut voor Marketing. Het is komt dan ook aan bod tijdens het volgende NIMA Retailcafé, op 22 maart in Arnhem.
Zaken die aangesloten zijn op een (franchise)formule kunnen, door kennis te delen, een prestatieverbetering laten zien. Om dat te onderstrepen spreken tijdens het NIMA Retailcafe ondernemer Everhard Arends, en Caroline Damwijk, directeur van Intres’ mediadivisie, over de kracht van het delen van kennis, cijfers en informatie.
Arends is eigenaar van Arends Boek & Kantoor in Arnhem, een franchisewinkel van de succesvolle Intres-formule Blz. In deze winkel wordt dit Retailcafé wordt gehouden. De ‘retail service organisatie’ Intres telt zo’n 1500 aangesloten ondernemers met een kleine 2200 winkels. Op mediagebied, het terrein van de tweede spreker Caroline Damwijk, is Intres behalve met Blz. ook met bijvoorbeeld Libris actief. Bekende Intres-formules in andere branches zijn First Lady, Livera, Intersport, Coach en Lin-O-Lux.
Volgens Intres zijn er drie belangrijke middelen voor succes van een onderneming. “Succes is mogelijk door de focus op een goed geïntegreerd inkoop- en logistiek proces. Een tweede aandachtspunt is het vergroten van de verkoopkracht van winkels. En intelligente winkelautomatisering vormt een derde voorwaarde tot beoogd succes.” Hoe de organisatie dit in de praktijk van Blz. en Libris toepast, zal op het Retailcafé verder uit de doeken worden gedaan. Meer info op RetailAgenda.
NIMA: “Winkels kunnen veel sneller anticiperen”
Gepubliceerd op 1 maart 2006 om 00:00
Reacties 0