Ruim veertig procent van de Nederlandse consumenten heeft interesse om augmented reality (AR) te gebruiken bij het online shoppen. Dat blijkt uit onderzoek van GetApp.
Aan het onderzoek deden iets meer dan duizend Nederlandse consumenten mee. 42 procent van de deelnemers staat ervoor open om AR te gebruiken tijdens het online winkelen, bijvoorbeeld om een bepaald product virtueel te 'passen' of uit te proberen. 43 procent zou AR wel willen gebruiken in fysieke winkels. Vooral consumenten in de leeftijdscategorie van 18 tot en met 25 jaar hebben interesse in AR (58 procent), gevolgd door de iets oudere millennials (47 procent).
De voornaamste reden om augmented reality te willen gebruiken tijdens het online shoppen is dat de consument het product dan beter kan visualiseren. Daarnaast verwachten de deelnemers aan het onderzoek dat AR het aankoopproces kan versnellen en denkt 47 procent dat ze minder zullen retourneren. Van de consumenten die de technologie al eens gebruikt hebben, zegt 47 procent inderdaad minder artikelen terug te sturen. Iets meer dan de helft (55 procent) verwacht minder vaak een fysieke winkel te bezoeken als ze online AR kunnen gebruiken.
Voorbeelden van retailers die augmented reality gebruiken zijn IKEA met zijn Place-app en Specsavers dat de technologie inzet om klanten virtueel brillen te laten passen.
Reacties 0