Vraagtekens bij snelle doorstart Wibra

Vraagtekens bij snelle doorstart Wibra

De socialistische vakbond BBTK zet vraagtekens bij de snelle doorstart van Wibra in België. Volgens de vakbond wilde Wibra op een goedkope manier van duur personeel en slechtlopende winkels af.

Woensdag keurde de rechtbank het reorganisatieplan van Wibra af. De keten wilde vanuit de oude Belgische tak het vakantiegeld, de vakantiedagen en de eindejaarsuitkering betalen, maar dat kan volgens de rechter juridisch niet. Volgens Wibra was dit de enige mogelijkheid; de nieuwe vennootschap zou daar niet voor kunnen opdraaien. Wibra vroeg vervolgens het faillissement aan, dat nog dezelfde dag werd uitgesproken. Nog geen dag later kwam Wibra met de curator alsnog tot een akkoord over een doorstart: met 36 van de 81 winkels en 183 van de 439 werknemers - net zoals in het eerdere plan.

Wibra heeft relatief veel oude werknemers. Volgens BBKTK zijn vier op de tien werknemers al dertig jaar in dienst. Om die reden stuurde de keten aan op een faillissement, zegt een woordvoerder van de bond. "Nu kan Wibra verder met de jonkies en de meeste kosten afschuiven op de maatschappij", zegt hij tegen het FD. Wibra ontkent dat er op een faillissement is aangestuurd. "Als dat zo was, hadden we wel meteen een faillissement aangevraagd", zegt een woordvoerder. "En niet maanden gespendeerd aan een reorganisatieplan. In het nieuwe bedrijf zal bovendien sprake zijn van een correcte afspiegeling van de personeelssamenstelling van het oude Wibra."

Een andere vakbond, het christelijke ACV Puls, gelooft niet in kwade opzet. "Nee, dat ontken ik volledig. Dan hadden ze twee maanden geleden beter onmiddelijk de boeken neergelegd", zei een woordvoerder tegen RetailTrends vlak voordat de doorstart een feit was. "Dan hadden ze die hele oefening niet hoeven maken. Het heeft het bedrijf nu tijd en geld gekost."

Reacties 1


Chris Van Wesemael 12 okt, 10:22

Terechte of onterechte doorstart, dat is niet de hamvraag. Wàt gaat het bedrijf doen om zichzelf heruit te vinden en een aantrekkelijke positionnering aan te meten waar de hedendaagse consument interesse in heeft?

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!