HEMA lijdt meer verlies, ziet omzet voorzichtig herstellen

HEMA lijdt meer verlies, ziet omzet voorzichtig herstellen

HEMA heeft in het tweede kwartaal een omzetdaling van vier procent genoteerd ten opzichte van een jaar eerder. Het nettoverlies nam toe van 11,8 naar 12,3 miljoen euro, meldt de retailer in zijn kwartaalcijfers.

Vooral in mei ging het nog slecht, maar in juni en juli was weer sprake van groei. De omzet van HEMA in het tweede kwartaal kwam uit op 284,4 miljoen euro. De daling werd naar eigen zeggen vooral veroorzaakt doordat in mei een deel van de winkels buiten Nederland en de restaurants in eigen land gesloten waren vanwege corona. De genormaliseerde ebitda kwam uit op 51 miljoen euro, 2,5 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar.

HEMA zag zijn omzet in alle markten dalen. In Nederland bleef de teruggang het beperktst met 1,2 procent, goed voor 215 miljoen euro. In Frankrijk was de daling met 11,7 procent een stuk forser. Ook in Duitsland (2,9 procent) en België en Luxemburg (2,7 procent) daalde de omzet. De niet gespecificeerde overige markten ging de omzet met liefst 67 procent omlaag van 7,3 naar 2,4 miljoen euro. 

De opwaartse omzettrend die HEMA sinds de zomer ziet zet zich voort in het derde kwartaal. Met name online ligt de omzet op een hoger niveau. In het tweede kwartaal groeide de webwinkel met liefst 68 procent.

HEMA heeft in het tweede kwartaal herstel gezien door ‘de juiste keuzes te maken’, zegt ceo Tjeerd Jegen. “Zo hebben we al in een vroeg stadium ingezet op ons onlinekanaal door de verzendcapaciteit van ons distributiecentrum bijna te verdubbelen en een deel van ons winkelnetwerk in te zetten
als lokaal distributiecentrum.” Verder hebben de winkels volgens Jegen gezien de omstandigheden goed gepresteerd, met herstel in juni en juli als gevolg. 

HEMA komt vrijwel zeker in handen van investeerder Parcom en de familie Van Eerd.
 

Reacties 1


MaxvdU U 21 okt, 16:07

Kan je nagaan hoe slecht het al ging.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!