De ontwikkeling van de supermarktomzet varieert in 2021 tussen een daling van 2,6 procent en een groei van 2,9 procent. Dat verwacht bureau IRI op basis van onderzoek.

Door de coronacrisis bereikten de supermarktomzetten dit jaar een recordhoogte. Wat volgend jaar betreft gaat IRI uit van drie mogelijke scenario's, waarbij onder meer rekening wordt gehouden met de verwachte economische groei, feestdagen, het weer, vakantieperiodes en de coronamaatregelen. 

Die laatste factor speelt naar verwachting de grootste rol in de ontwikkeling van de supermarktomzet. In het eerste scenario worden de maatregelen eind dit jaar al afgeschaald en daalt de omzet volgend jaar met 2,6 procent ten opzichte van 2020. Als de maatregelen halverwege 2021 versoepelen zet de omzetstijging voor het hele jaar lichtjes door (+0,1 procent). 

Voor het derde scenario houdt IRI rekening met coronamaatregelen die heel 2021 nog van kracht zijn. Als dat gebeurt, zullen de supermarkten profiteren en zal hun omzet naar verwachting stijgen met 2,9 procent. De onlineomzet van supermarkten zal zelfs met 24,5 procent groeien, verwacht het onderzoeksbureau. Niet alleen omdat consumenten de supermarkt vaker zullen mijden, maar ook omdat retailers volgend jaar beter in staat zullen zijn om aan de vraag te voldoen.