Retail kent succesverhalen en mislukkingen, iedere dag weer. RetailTrends licht elke vrijdag een winnaar en een verliezer uit, gebaseerd op het nieuws van de afgelopen week. Deze keer: Zalando en Marks & Spencer.
Winnaar: Zalando
Nou staan persberichten wel vaker vol met bijvoeglijke naamwoorden, maar Zalando heeft deze week zeker recht van spreken. Het Duitse modeplatform heeft het over "uitzonderlijke groei" en daar is geen woord van gelogen. In het derde kwartaal steeg de omzet met liefst 21,6 procent naar 1,8 miljard euro. De nettowinst bedroeg 58,5 miljoen euro, waar een jaar eerder nog 13,6 miljoen verlies werd geleden. Zalando profiteert flink van de toename van onlinewinkelen in coronatijd. Het partnerprogramma en Zalando Lounge blijken een succes. Over heel 2020 verwacht Zalando een omzetgroei van tussen 20 en 22 procent, waar het eerder nog van een toename van 15 tot 20 procent uitging. Het Connected Retail-programma, waardoor ook fysieke winkels hun producten online kunnen verkopen, wordt verder uitgebreid. Deze week kwamen daar Denemarken, Finland en Noorwegen bij, volgend jaar volgen België, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk en Italië.
Verliezer: Marks & Spencer
Bij de Britse warenhuisformule Marks & Spencer staan de gezichten een stuk somberder. Voor het eerst in zijn 94-jarig bestaan lijdt het bedrijf verlies. Ruim 97 miljoen in het rood, waar vorig jaar in de eerste zes maanden nog 176 miljoen euro winst werd geboekt. Door de coronacrisis zag Marks & Spencer de verkoop van kleding instorten. In de winkels in grote stadscentra daalde de omzet de laatste maanden met ruim vijftig procent. Toch houdt ceo Steve Rowe de moed erin. Hij noemt de cijfers 'beter dan verwacht'. Vooral de samenwerking met onlinesuper Ocaodo draagt bij aan dat optimisme. In augustus schrapte Marks & Spencer nog ruim zevenduizend banen wegens de crisis.
Reacties 0