In de serie ‘Het tweede leven van’ portretteert de redactie van RetailTrends bedrijven die aan de rand van de afgrond stonden, nipt overleefden en vervolgens aan een tweede leven begonnen. Een bloeiend tweede leven. Zoals de Amerikaanse warenhuisketen Target.


Een enorm datalek, woedende klanten en een rampzalig inkoopbeleid: je zou van minder failliet gaan. Target had het in het begin van dit decennium allemaal en wist toch het tij te keren.
 

Aan de Britse premier Harold Macmillan werd ooit door een student gevraagd wat zijn functie nou echt moeilijk maakte. Het inmiddels beroemde antwoord: ‘Events, my boy, events!’ Grote ingrijpende gebeurtenissen die je niet kunt zien aankomen.


Dat is voor een retailbedrijf niet anders dan voor een Britse premier. Het event dat in december 2013 Target trof was een opeenstapeling van technologische blunders veroorzaakt door blunderende IT-medewerkers. Het leidde ertoe dat de IT-systemen van Target voor eenieder toegankelijk waren. En in die IT-systemen bevonden zich data van liefst 120 miljoen Target-klanten: hun creditcardgegevens, hun woonadressen, hun mailadressen, vaak ook hun bankrekeningnummers.


Een goedaardige hacker ontdekte het gigantische...