We vertrouwen inmiddels misschien wel meer op algoritmen dan op onze collega’s en zonder geavanceerde data en een goed draaiende, gepersonaliseerde webshop ben je tegenwoordig nergens. De continue veranderingen vragen veel van retailleiders. Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk en Carsten Klomp, voormalig techkopstuk bij HEMA, vertellen hoe zij de koers uitzetten in dat turbulente speelveld.


Het is 1988. In de zomer dat Nederland Europees kampioen voetbal wordt, loopt de twintigjarige Wouter Kolk (nu ceo van Ahold Delhaize Europa en Indonesië) stage op de marketingafdeling van Albert Heijn. Hij werkt aan een geautomatiseerd schappenplan – de schappen werden destijds nog ingericht aan de hand van schetsen uit de testwinkel.


In de lift komt hij Ab Heijn tegen, toen directeur van de supermarktketen. Heijn vraagt Kolk waar hij zich mee bezighoudt. “Ik werk aan een geautomatiseerd programma voor de schappen”, vertelt Kolk. “Fascinerend”, zegt Heijn. “Technologie is zo belangrijk. Ik kom bij je kijken. Waar zit je?” “Marketingservices, veertiende verdieping”, antwoordt Kolk. Op de marketingafdeling vertelt Kolk dat Heijn naar zijn project komt kijken, maar niemand gelooft het. Totdat Heijn ineens om tien uur de...